Activiteiten / evenement

Scrapyard Challenge

evenement

Scrapyard Challenge

— Een kussen als afstandsbediening voor je home cinema set, of je knuffelbeest als light switch, of een jurk die muziek maakt.

​Meer en meer tools zijn op het internet beschikbaar voor een grote groep mensen om hun eigen media te maken en te publiceren. Iedereen heeft tegenwoordig zijn eigen blog, en het uploaden van video’s is in een handomdraai gedaan. Binnen het domein van de fysieke objecten, producten en electronische apparaten liggen tal van mogelijkheden om consumenten zelf hun aapassingen te laten maken. De Scrapyard Challenge laat het gemak zien waarop technologie kan worden hergebruikt en toegeeigend. In deze workshop gaat het niet alleen om aan den lijfe te ondervinden wat het zelf sleutelen aan electronica betekent, maar ook om na te denken over het ontwerpen van open systemen, platforms en tools die de gebruiker in staat stellen het gebruik ervan naar hun hand te zetten. Hacken en de DIY cultuur vormen daarvoor belangrijke inspiratie bronnen.

De workshop
De Scrapyard Challenge Workshop is een intensieve workshop van een dag waarbij deelnemers simpele controllers maken van gevonden en weggegooide materialen, zoals oude electronica, meubels, gedateerde computer componenten, electrische apparaten, draaitafels, monitoren, gadgets en kleding. Ieder ontworpen en gebouwd object wordt verbonden aan een MIDI output device dat ofwel visuals, ofwel audio genereert, afhankelijk van de bedoeling van de maker. Als vingeroefening wordt de wordshop gestart met het bouwen van simpele ‘drawbots’, ofwel tekenrobots. Aan het einde van de dag geven de deelnemers een kleine performance of demonstratie waarin zij hun creaties bespelen.

Gezamelijke open werkruimte
Tijdens de Scrapyard Challenge Workshop wordt een gezamenlijke open ruimte gecreëerd waar creatieve ideëen ontstaan en hands-on prototyping plaatsvindt. Deelnemers worden uitgedaagd om in één dag simpele controllers te bouwen van gevonden en afgekeurde materialen. Met hands-on prototyping wordt een idee of concept omgezet in een werkend model waarmee scenario’s voor mogelijk gebruik getest kunnen worden. Het is een methode die meer en meer ingezet wordt in ontwerp processen om feedback van de gebruikers in het ontwikkelingsproces te integreren, maar het kan ook gebruikt worden als instrument om creatieve processen in gang te zetten.

De deelnemers
We zijn op zoek naar een interdisciplinaire mix van vormgevers, productontwerpers, musici, performers, ontwikkelaars en mensen op andere manieren betrokken bij creatieve processen. De workshop brengt deelnemers van verschillende achtergronden en verschillende kennis niveaus samen. Voor deze workshop is geen uitgebreide kennis of ervaring van/met electronica of technologie vereist.

Datum: 22 juni 2006 Tijdstip: 9.30 - 17.30 Lokatie: Steim, Achtergracht 19, Amsterdam (www.steim.org) Kosten: 100 euro / 25 euro (studenten) Aanmelden: stuur een e-mail met je CV en korte bio naar info@virtueelplatform.nl

Voor meer info over de Scrapyard Challenge: Scrapyard site

De begeleiders
Katherine Moriwaki is an artist and researcher investigating clothing and accessories as the active conduit through which people create network relationships in public space. After receiving her Masters degree from the Interactive Telecommunications Program at New York University's Tisch School of the Arts, Katherine co-developed and taught the ground-breaking collaboration studio "Fashionable Technology" at Parson's School of Design. Currently she is a Ph.D. Candidate in the Networks and Telecommunications Research Group at Trinity College Dublin. www.kakirine.com

Jonah Brucker-Cohen is a researcher, artist, Ph.D. candidate, and HEA MMRP fellow in the Disruptive Design Team of the Networking and Telecommunications Research Group (NTRG), Trinity College Dublin. He was also a Research Fellow in the Human Connectedness Group at Media Lab Europe. He received a Masters from the Interactive Telecommunications Program at NYU and was an Interval Research Fellow there creating interactive networked projects. His work and thesis focuses on the theme of "Deconstructing Networks" which includes projects that attempt to critically challenge and subvert accepted perceptions of network interaction and experience. www.coin-operated.com/

De workshop wordt georganiseerd in samenwerking met STEIM, centrum voor onderzoek en ontwikkeling van instrumenten en tools voor electro-acoustische muziek en performance. De workshop vindt plaats in de STEIM studio, Achtergracht 19, Amsterdam. *

Meer informatie over Scrapyard Challenge:

Boeken: 1.) Igoe, Tom, O'Sullivan, Dan, "Physical Computing: Sensing and Controlling the Physical World with Computers", Course Technology PTR, 1st Edition, 2004. Available on Amazon:www.amazon.com

2.) Scherz, Paul. "Practical Electronics for Inventors", McGraw-Hill / TAB Electronics, 1st Edition, 2000. Available on Amazon:www.amazon.com

Tijdschriften: Make Magazine, Publisher: O'Reilly Books Nuts and Volts. www.nutsvolts.com/ Everyday Practical Electronics Magazine, www.epemag.wimborne.co.uk/

Web: Make Blog: www.makezine.com/blog/ Hack A Day: www.hackaday.com/ Physical Computing MIDI Resources: www.tigoe.net/pcomp/midi.shtml MIDI - Wikipedia: en.wikipedia.org/wiki/MIDI Scrapyard Challenge Workshops: www.scrapyardchallenge.com

Share

Facebook comments