Shared Space: Gamedevelopers en architecten
— Workshop over de paralellen tussen de ontwerppraktijk van gamedevelopres en architecten.
Virtueel Platform en Syntens organiseren op 13 maart 2009 SharedSpace, een workshop over de paralellen tussen de ontwerppraktijk van game-developers en architecten. Helaas zijn voor dit evenement geen plaatsen meer beschikbaar.
Uitgangspunt van Shared Space is dat er tal van overeenkomsten zijn
tussen het werk van van game-developers en architecten, maar dat er niet
veel uitwisseling is tussen de twee ontwerppraktijken. Meer kennis van
elkaars methoden en middelen kan leiden tot interessante inzichten,
innovatief gebruik van middelen en creatieve samenwerkingen.
Game
developers zijn virtuele architecten, en architecten zijn interactie
ontwerpers in de fysieke ruimte: In beide disciplines worden ruimtes
ontworpen en gebouwd, meestal voor gedefinieerde soorten interactie
tussen groepen mensen, en in het ontwerpproces wordt dezelfde soort
software gebruikt.
In de Shared Space workshop zullen de
deelnemende game-developers en architecten en stedenbouwkundigen meer te
weten komen over elkaar praktijken aan de hand van presentaties van
ontwikkeltrajecten van een interessant stedenbouwkundig project en van
een grote game.
Vragen
In de presentaties wordt ondermeer ingegaan op de volgende vragen:
Wat zijn de typische fasen van een ontwerptraject?
Wat
wordt er onderzocht voorafgaand aan conceptontwikkeling? Wat zijn
daarbij bronnen van inspiratie, of methoden om het concept te focussen ?
Hoe test je een ontwerp?
Welke visualisatie technieken gebruik je?
Welke
interactie kun je bepalen door het ruimtelijk ontwerp, welke
interactie moet je niet willen bepalen door middel van het ontwerp van
de omgeving?
Brainstorm
De deelnemers zullen ook in kleinere
brainstormgroepen inventariseren wat ze van elkaar willen weten en waar
ze mogelijkheden tot creatieve allianties zien.
Uitkomsten van Shared
Space 1 dienen als vertrekpunt voor de volgende Shared Space in het
voorjaar van 2009, waarvan de datum na Shared Space 1vastgesteld zal
worden.
Stedenbouwkundige Rob Leek van Amer Ruimtelijke Ordening vertelt over methoden, fasen, stappen, in ontwikkeling van een recent stedebouwkundig project.
Game ontwerper Stefan Baier van Streamline Studio’s vertelt over de methoden, fasen, stappen, in ontwikkeling van de ontwikkeling van een grote game.