Best practice /

15 Minutes of Biometric Fame

Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.

This is e-culture

15 Minutes of Biometric Fame (foto: Danwen Xing)

Een camera dolly op een rails achtervolgt je op een agressieve manier. Totdat je wordt gevangen in een foto. De portretten van jou en andere passanten worden vergeleken met foto's van online beroemdheden, en toegevoegd aan online databases. Met directe roem als gevolg.

15 Minutes of Biometric Fame speelt met de schijnbare tegenstelling tussen beroemdheden uit de entertainmentindustrie en internetcelebrities die door platforms als YouTube en sociale media als Facebook bekend worden.

Op een speelse manier ondermijnt het werk de betrouwbaarheid van online databases met verzamelingen aan beroemdheden, door de passanten van 15 Minutes of Biometric Fame te fotograferen, te taggen en als beroemdheden aan de databases toe te voegen.

Mediakunstenaar Marnix de Nijs maakte voor zijn werk Physiognomic Scrutinizer (2008/2009) en Mirror Piece (2010/2011), al gebruik van gezichtherkenningssoftware die wordt gebruikt bij bewaking en beveiligingstoepassingen. Het publiek van 15 Minutes of Biometric Fame wordt echter niet ongemerkt in de gaten gehouden door een verborgen camera, maar maakt gebruik van een opzichtige camera dolly uit de film en televisie-industrie.

Er is geen ontkomen aan deze agressieve camera, net zoals het bijna onmogelijk is om buiten het schot van online databases te blijven. Of je nu wil of niet, het internet vormt zich een beeld van jou.

De dolly camera verplaatst zich over een rails en gaat in de ruimte op zoek naar kenmerken van menselijke gezichten. Vervolgens achtervolgt de camera één van de gezichten en maakt een foto. Met behulp van biometrische videoanalyse software worden de gezichtskenmerken vergeleken met portretten van beroemdheden uit twaalf categorieën - van muzikanten en soap acteurs tot pornosterren.


Een LCD monitor aan de muur plaats de gevonden look-a-likes naast de foto van de bezoeker. Vervolgens krijgt het portret van de bezoeker dezelfde tags als de beroemdheid toegewezen, en wordt de foto toegevoegd aan de alsmaar uitdijende database. Door deze toegekende tags vergaart de bezoeker directe faam op het internet. 15 Minutes of Biometric Fame kijkt met een kritisch oog naar het proces van beroemd worden, en ondermijnt de betrouwbaarheid van dit proces.

Marnix de Nijs is mediakunstenaar en werkt in Rotterdam. Hij kreeg eervolle vermeldingen bij Ars Electronica en Transmediale, en won de Witteveen & Bos Kunst en Technologieprijs in 2005. 

15 Minutes of Biometric Fame was te zien tijdens DEAF 2012 in Rotterdam.

auteur: Katía Truijen

Gemaakt door

Marnix de Nijs

mediakunstenaar

bekijk website

Eindoordeel

  • kritische reflectie op beroemd worden en de rol van het internet daarin
  • bijzondere fysieke ervaring

Share

Ranken

  1. 3 sterren
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. 4
  6. 5

Tags

Facebook comments