Best practice /

Swarm

Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.

This is e-culture

Swarm, Foto: Barwerd van der Plas

Naar aanleiding van een prijsvraag van Centrum Kunstlicht in de Kunst maakte Blendid de grote, indrukwekkende, interactieve, zwermvormige installatie 'Swarm'. Het gekleurde licht trekt naar mensen onder het kunstwerk toe en beweegt met hen mee.

Swarm is zes meter breed en bestaat uit bijna 500 Wixels. Wixels zijn kleine lichtobjecten waarvan de kleur net als bij pixels op afstand bediend kan worden. De Wixels reageren in real-time. Dit maakt ze goed bruikbaar voor interactieve concepten. In Swarm sturen mensen het gekleurde licht aan door er onder door te lopen. De wixels trekken naar personen toe en volgen je als je onder de zwermsculptuur doorloopt. Wanneer er niemand onder de installatie staat om de wixels aan te sturen zorgt het zwermmechanisme in de installatie ervoor dat er toch beweging zichtbaar is.

De Wixels hebben een omhulsel van zacht plastic met een diameter van ongeveer 8 cm. De balletjes kunnen draadloos worden bestuurd vanaf een PC of een MAC door een met Ethernet verbonden basisstation via een speciaal ontworpen 2.4 gHz draadloos netwerk. De Wixels kunnen werken op een interne batterij of van energie worden voorzien door hetzelfde dunne draadje dat wordt gebruikt om de Wixel op te hangen. In grote, meer statische installaties als Swarm worden de Wixels door middel van draden van stroom voorzien. Het is met de huidige technologie mogelijk om 10,000 Wixels in een enkele ruimte afzonderlijk te bedienen.

Dankzij het gebruik van RGB LED’s kan elke Wixel elk van de miljoen beschikbare verschillende kleuren aannemen in een snelheid van meer dan 30 frames per seconde.

Blendid is het interaction design collectief van David Kousemaker en Tim Olden. Voor het ontwerp van de fysieke vorm van Swarm gebruikte Blendid de gratis open source design software Blender (Python) en een aantal zelfgemaakte instrumenten. De software die ervoor zorgt dat het publiek de lichtanimaties die door de sculptuur schieten beinvloedt werd gemaakt in openFrameworks.

Blendid maakte in opdracht van FACT (Foundation for Art & Creative Technology) een soortgelijke installatie voor het Speke Neighbourhood Health Center in Liverpool.

auteur: Serena Eek

Gemaakt door

Blendid

Interactie-ontwerp

bekijk website

Eindoordeel

  • visueel sterk
  • technologisch innovatief

Share

Ranken

  1. 3 sterren
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. 4
  6. 5

Facebook comments