Kennis /

SPRKR: Betaal per keer voor je mediakunstervaring

achtergrond

Sander Veenhof Mobile Thrill (foto: Flickr sndrv)

— Het project Send-a-Drop heeft een interessant verdienmodel, waarbij je betaalt per ervaring. Door te sms'en naar een nummer krijg je een ervaring voorgeschoteld en steun je de ontwikkeling van waterputten in Afrika.

De initiatiefnemers van Send-a-Drop, Winand Staring en Francoise Mouly, schakelden Virtueel Platform SPRKR in om inspiratie op te doen voor dit project, en om een overzicht te krijgen van relevante mediakunst en bestaande e-cultuurprojecten waarbij ook betaald wordt per ervaring.

4520
Send-a-Drop

Aan de SPRKR-tafel werd eerst het concept van Send-a-Drop besproken. Het idee is dat een sponsor een interactieve installatie, gemaakt door een mediakunstenaar, bekostigt. De installatie doet iets leuks of interessants wanneer gebruikers naar een speciaal nummer sms'en. Ze betalen dus per ervaring. De inkomsten daarvan worden gebruikt om waterputten te slaan in Afrika.

Tijdens het gesprek kwamen veel voorbeelden voorbij van installaties of projecten die ook spelen met een soortgelijk gegeven. We geven hier een overzicht van enkele van deze werken.

Betalen per ervaring

De Nederlandse mediakunstenaar Leonard van Munster heeft meerdere werken gemaakt die je kunt activeren door een sms te sturen. In 2006 maakte hij bijvoorbeeld Gran False, een jukeboxachtig apparaat met daarin kleine speelgoedaapjes. Wanneer je een sms verstuurt naar de jukebox, dan beginnen de aapjes te bewegen en hoor je de bekende ringtone van Nokia.

4518
Mediamatic, Playing Flickr 2.0 (foto: mediamatic.net)

In het werk van Van Munster werkt de sms alleen als een virtuele startknop. Het project Playing Flickr van Mediamatic gebruikt een sms als zoekterm op de fotowebsite Flickr. Iedereen kan op deze manier een slideshow oproepen, waarna de opgevraagde foto's groot worden geprojecteerd. Het gevaar was natuurlijk wel dat er rare zoektermen werden ge-sms't...

Met Mobile Thrill maakte Sander Veenhof een kleinere variant op het model van betalen-per-ervaring. Mobile Thrill is een mini-achtbaan waar je niet zelf in gaat zitten, maar waar je je mobiele telefoon inlegt. Je start de videopnamefunctie van je mobiele telefoon en legt hem op een lopende band. De telefoon gaat vervolgens de Mobile Thrill in en beleeft een eigen avontuur. Zodra de telefoon uit het apparaat is kun je de opgenomen video terugkijken om te zien wat je telefoon allemaal heeft beleefd. Deze installatie staat onder andere in het EYE filmmuseum.

Installaties die gebruik maken van water

Send-a-Drop gaat op meerdere manieren over water. Naast de waterputten zelf zijn ook de sponsoren bezig met watermanagement. Daarom hebben we gekeken naar bestaande mediakunst en e-cultuurprojecten die iets met water doen. In het overzicht dat we hier geven hebben we er rekening mee gehouden dat de installaties enigszins 'hufterproof' moeten zijn.

Usman Haque is goed in het maken van installaties waar een breed publiek mee kan interacteren. Met Primal Source wordt een visualisatie van het gegil van omstanders geprojecteerd op een enorme watermuur. Ook in Nederland kun je mensen vinden die goed zijn in het projecteren op water, zoals de Beamerboys.

Een ander gebruik van water is te zien in het werk Bit.fall van Julius Popp. In dit werk vallen waterdruppels in zeer preceize vormen, waardoor een letterlijke woordenwaterval zichtbaar wordt. Het technische systeem achter Bit.fall is gewoon te koop en heel hufterproof.

Een meer poëtisch gebruik van waterdruppels is te zien in het project In:Still Life van het collectief Soundlings. Waterdruppels vallen in verschillende aquaria waar algen inzitten, vervolgens lichten deze op wanneer ze bewogen worden. Elke druppel laat een mooi patroon achter en vormt ook de basis voor een geluidsbeleving.

Uit weer een heel andere richting komt het werk van kunstenaar Erik Hobijn, die normaal gesproken interactieve vuurspuwende installaties maakt.

Installaties met water erin kunnen wel zorgen voor een natte boel rond de installatie. Een manier om dit te voorkomen is door virtueel water te gebruiken. Zo maakte Monobanda bijvoorbeeld een zandbak waarin kinderen bergen en dalen kunnen maken. Een computer projecteert vervolgens live een landschap op het zand, inclusief water in de dalen.

Diversiteit en creativiteit in de e-cultuursector

Alle voorbeelden die hier genoemd worden, zijn nog maar het topje van de ijsberg. Wat vooral blijkt is de enorme diversiteit en creativiteit van de e-cultuursector om dit soort modellen uit te werken.

Een volgende stap voor Send-a-Drop zou daarom een brainstormsessie kunnen zijn. Springt er een leuk idee binnen? Of lijkt het je interessant om mee te denken met Send-a-Drop? Neem dan contact met ons op, of laat een reactie achter.

Share

Tags

Facebook comments