Kennis /

TedxBinnenhof: E-cultuur zorgt voor innovatie in de creatieve industrie

verslag

Daan Roosegaarde (foto: Bibi Veth / visualstoryteller.nl)

— Op 25 juni vond TEDx Binnenhof plaats in Den Haag, waar sprekers van de negen topsectoren hun ideeën voor de toekomst presenteerden. Mediakunstenaar Daan Roosegaarde was de tiende spreker en representeerde niet een enkele sector, maar de overkoepelende creativiteit.

Overkoepelende creativiteit is een van de kernmerken van e-cultuur, waardoor het zich als sector in het hart van de creatieve industie bevindt. De creatieve industrie is door het kabinet geselecteerd als één van de negen zogenaamde topsectoren. Deze sectoren zijn aangewezen om de wereld te laten zien waar Nederland goed in is en waar onze grootste innovaties plaatsvinden.

Daan Roosegaarde: 'We live in a world which is shifting from analogue to digital.'
4447

Polderinnovatie

Een onlangs uitgebracht rapport van TNO ‘De Staat van Nederland Innovatieland 2012’ laat echter een ander beeld zien. Daarin staat dat de polderinnovatie wereldwijd slechts gezien wordt als een middenmoter.

Afgelopen maandag probeerde de conferentie TEDxBinnenhof te bewijzen dat het tegendeel waar is. Afgevaardigen van de topsectoren presenteerden hun grensverleggende ideëen in beknopte praatjes om zo Nederland als innovatieland weer op de kaart te zetten.

Daan Roosegaarde

In de e-cultuursector is Daan Roosegaarde een bekend gezicht. Als mediakunstenaar is hij door Virtueel Platform al meerdere malen onderscheiden met een Best Practice lintje voor zijn projecten Lunar en Intimacy Dress.

Roosegaarde mocht na de negen praatjes van de afgevaardigden van de topsectoren de dag afsluiten, want zoals presentator Pep Rosenfeld opmerkte ‘You don’t just fit into one category, you represent everybody here’.

Breed maatschappelijk draagvlak

Dit is tekenend voor de werking van e-cultuur in de creatieve industrie. De Raad van Cultuur stelt al in haar sectoranalyse e-cultuur dat ‘veel takken van de creatieve industrie fundamenteel worden geraakt door de opkomst van digitale media en digitalisering van bestaande culturele producties’.

De rol van e-cultuur in de creatieve industrie zit in de kleinschalige artistieke experimenten, en in de experimenten die uitgroeien tot grote commerciële producten. Hierdoor is innovatie binnen de e-cultuursector dus van belang voor de maatschappij als geheel.

4448
Intimacy Black op TEDxBinnenhof (foto: persfoto)

E-cultuur als de missende schakel

Daan Roosegaarde verwoordde dit in zijn lezing als volgt: ‘We live in a world which is shifting from analogue to digital. Technology is playing this huge part of how we interact, how we communicate, how we experience reality. But what happens when technology jumps out of that computer screen and becomes part of the world around us?'

Het is dus van het grootste belang om de impact van e-cultuur als onderdeel van de creatieve industrie te onderkennen, en vooral te onderzoeken hoe deze invloed verloopt en wat dit voor gevolgen heeft voor de waardebepaling van e-cultuur.

Met het nieuwe onderzoek naar de Best Practice van e-cultuur wil Virtueel Platform, in samenwerking met CIRCA, hier dan ook meer duidelijkheid in te scheppen. Innovatie in e-cultuur vormt de wereld om ons heen. Of zoals Daan Roosegaarde het mooi verwoordde:

'This is a fascinating time we live in. We should merge realities, we should create the missing link between fantasy and pragmatism, between the innovation and the experience, between the beauty and the bullshit. We should explore this new world with a half priest, half entrepreneur mentality. We should be ready to update reality.'

Auteur Sanne van der Beek onderzoekt als embedded researcher bij Virtueel Platform Best Practice in e-cultuur. Het onderzoek is een samenwerking tussen Virtueel Platform en de Universiteit van Amsterdam. Fotografie bovenste foto door Bibi Veth / Visual Storyteller.

Share

Tags

Facebook comments