Kennis /
This Happened Utrecht #5 na 1 minuut vol
— Op maandag 22 februari vond de vijfde editie van This Happened plaats en net als voorgaande edities was ook deze keer de registratie binnen 1 minuut na opening gesloten door de overweldigende vraag.
This Happened is gebaseerd op een succesvol concept van Chris O'Shea (Pixelsumo), Joel Gethin Lewis en Andreas Müller (Nanika), die in Engeland sinds 2007 de bijeenkomsten over de verhalen achter interaction design organiseren. In Nederland wordt de avond zorgvuldig samengesteld door Kars Alfrink, Ianus Keller en Alexander Zeh.
In opdracht van Wacom ontwierpen Bas Teunisse en Lex van den Berg vanuit de HKU en in samenwerking met de University of Southern California het spel Paper Cakes. De game maakt op een slimme manier gebruik van de interface van de Wacom Bamboo tablet. Het doel van de game is simpel, als speler moet je door middel van het vouwen van papier naar een taart toe aan het einde van een level. Door middel van gebaren die je voor de Wacom Bamboo kunt gebruiken vouw je het papier dubbel, draai je het om, of ontvouw je het.
In het ontwerpproces bleek vooral de afstand tussen de USC en HKU een drempel in het proces, want hoe ga je om met communicatie over zo'n afstand? Lex van den Berg geeft hierbij het belang aan van vaste tijdspunten van overleg in een week, in het geval van Paper Cakes op maandagen. Ook waren de twee weken dat het team wel fysiek bij elkaar was essentieel voor het slagen van de samenwerking. De game is inmiddels bekroond met een IGF Student Showcase, iets wat het succesvolle concept De Blob eerder ook is gelukt.
Love Hate Punch is een project van Stella Boess en Stefan Gross, en is in essentie een punching bag met LED licht. Het project was de winnaar van de Frits Philips Lichtkunstprijsvraag in 2008. Bij aanvang van het project stelden Boess en Gross zichzelf de vraag wat een goed thema zou zijn om 'dingen in een donkere ruimte rond te kunnen gooien', het antwoord? Agressie. De vorm? De punching bag. Na een lange zomer van solderen stond het resultaat, een project dat anders is dan andere kunst omdat het vooral de bedoeling is dat mensen het aanraken en het kapot proberen te maken.
Een veelbelovend platform voor de ontwikkeling van games is Swinxs, een spelcomputer voor kinderen met kinderwagenfabrikant Bugaboo als investeringsmaatschappij achter zich. De Swinxs heeft geen display maar praat tegen de deelnemers van de game, wat het mogelijkt maakt om bijvoorbeeld te gebruiken voor buitenspelende kinderen. Verder kunnen ook zelf games gemaakt worden in de Swinxs Developer Community. Oprichter Govert de Vries over het onstaansproces: 'Als je begrijpt hoe complex het is om een heel nieuw platform te ontwikkelen waar games op gemaakt kunnen worden (hardware / software / emulator), dan zou je er niet aan beginnen want van tevoren zul je dat besef niet hebben. Maar een emulator maakt het wel mogelijk om third parties games te laten ontwikkelen.'
'Poezie maken', is wat Daan Roosegaarde doet, 'als je poezie wilt maken moet je de technologie ervan goed onder de knie hebben.' Met recente werken van Studio Roosegaarde als Liquid Space 6.0 en Dune 4.0 was hij regelmatig te zien in de landelijke media. Roosegaarde: 'Als artiest creeer ik een manier voor het publiek om met een werk te interacteren en een verbintenis tot stond te brengen. Mijn werk zit niet gevangen in een computer, maar het leeft op een culturele, emotionele en semifunctionele manier.' In zijn Rotterdamse studio werkt Roosegaarde samen in Studio Roosegaarde aan de werken: 'Studio Roosegaarde is een team, een groep bestaande uit whizzkids, engineers en software ontwikkelaars die deze serie van interactieve landschappen produceren.'
De volgende editie van This Happened staat gepland voor 10 mei. Meer informatie is te vinden op thishappened.nl