Nieuws /
Eerste overzicht van mediafestivals in Nederland nu te downloaden
— Met de publicatie Mapping Mediafestivals brengt Virtueel Platform mediafestivals in Nederland in kaart. Ook blijkt dat het aantal mediafestivals in afgelopen vijf jaar is verdrievoudigd.
Het aantal mediafestivals in Nederland is de afgelopen vijf jaar verdrievoudigd van vijf naar drieëntwintig. Ze ontwikkelen zich bovendien steeds meer tot het nieuwe museum. Dit blijkt uit de publicatie ‘Mapping Mediafestivals’ van Virtueel Platform, instituut voor digitale cultuur. Het is voor het eerst dat Nederlandse mediafestivals in kaart worden gebracht.
Virtueel Platform benadrukt met de publicatie het belang van mediafestivals in het culturele aanbod, waarbij nieuw publiek met mediakunst en nieuwe media in contact komt.
Naast het overzicht van mediafestivals is in de publicatie ook een essay opgenomen waarin schrijver Hans van Rompaey in samenwerking met Annette Wolfsberger in gesprek gaat met festivaldirecteuren Lucas van der Velden (Sonic Acts), Marije van de Vall (Media Art Friesland), Frens Frijns (STRP) en Joost Heijthuijsen (Incubate).
Het zijn meerdaagse, terugkerende publieksevenementen met een hoofdrol voor kunst en nieuwe media in de vorm van interactieve installaties, games, mediakunst, experimentele podiumkunsten, medialabs, kennisuitwisseling en co-creatie.
Mediafestival als opdrachtgever
Festivals blijken niet alleen laagdrempelige podia voor mediakunst, maar een mediafestival functioneert in het huidige culturele klimaat ook steeds meer als curator, agentschap en opdrachtgever. Dit is kenmerkend voor dit soort festivals in tegenstelling tot bijvoorbeeld muziek- en filmfestivals.
"Het mediafestival neemt voor de mediakunsten de rol in van het museum of een galerie, ze stellen tentoon, geven opdracht en bemiddelen voor kunstenaars, daarbij dragen ze bij aan het grote netwerk", aldus Floor van Spaendonck, directeur van Virtueel Platform. Het is ook een trekpleister voor de stad.