Nieuws /
EU verdedigt haar mediabeleid rondom digitalisering
— Volgens Viviane Reding, Eurocommissaris voor Informatiemaatschappij en Media, is het voor de filmindustrie tijd om de achterstand in te lopen in een veranderende wereld. "The key challenge is to adapt our intellectual property rights regime to the reality of convergence, allowing the development of innovative and attractive business models for online exploitation of content.", aldus Reding.
Tot nu toe is hier nog niet echt sprake van gezien de begrijpelijke aarzelingen van de industrie om oude modellen te laten varen en te kiezen voor nieuwe - vaak onbewezen – alternatieven.
In een tijdperk van snelle digitale voortgang kan dit een gemiste kans betekenen voor de Europese filmindustrie. Sommige professionals wijten dit aan de Europese Commissie die te traag zou zijn geweest om de potentie van digitale content te zien. Commissaris Reding zei echter eerder dit jaar dat de industrie zelf gebrek aan ambitie heeft op dit gebied.
Een overzicht van het beleid van de Europese Commissie van de afgelopen drie jaar laat zien dat er sprake is van consistent beleid. Sinds 2005 is er een overkoepelende strategie: i2010. De Commissie heeft hiermee een stabiele en op EU landen gerichte basis willen creëren voor het aanbieden van content services. Verder is Commissaris Reding de drijvende kracht geweest achter een aantal belangrijke maatregelen die direct invloed hebben op de Europese filmindustrie:
1. Richtlijn voor Audiovisuele Media Services. Een wettelijk kader voor alle categorieën van audiovisuele media services, inclusief non-lineaire diensten als Video on Demand. De Commissie hoopt dat deze Richtlijn voorziet in de nodige wettelijke en economische zekerheden om de sector voor te bereiden op toekomstige uitdagingen. 2. De Telecom Package (november 2007), waaronder beleidsvoorstellen die toegang tot high speed breedband in Europa veiligstellen. Dit is cruciaal voor de online distributie van film. 3. De aanbeveling voor Creative Content Online met daarin actiepunten op de volgende vier gebieden: beschikbaarheid van creatieve content, multi territoriale vergunningen, transparantie van DRM’s (Digital Rights Management systems) en piraterij. 4. Digital Rights Management. De Commissie zoekt naar basisregels voor transparantie van DRM’s maar is zich ook bewust van de bezwaren. 5. Multi-territoriale vergunningen. Een gecompliceerd proces, hoog op de agenda van de Europese Commissie. 6. Digital Cinema. Digitale distributie in kleine theaters. De Commissie wil geen directe financiële steun op EU niveau bieden terwijl anderen juist actie verwachten vanuit de EU. Wel steunt de EU pilot projecten op dit gebied via het MEDIA Programma. 7. Veranderingen in het MEDIA Programma. Deze veranderingen hebben te maken met de toenemende globalisering in de filmindustrie. Onlangs werd de oproep voor samenwerkingsprojecten met zg. derde landen gepubliceerd: Media Mundus.
Digitale technologie biedt in toenemende mate kansen om via nieuwe platforms meer mensen te bereiken, maar wat betekent dat voor de Europese filmindustrie?
Het Europese beleid mag dan consistent zijn in haar steun voor een concurrerend framewerk voor de Europese filmindustrie in het digitale tijdperk, de specifieke filminitiatieven noch de financiering zijn volgens Commissaris Reding voldoende om te verzekeren dat de Europese filmindustrie hoog op de prioriteitenlijst blijft staan.
De snelheid waarmee actie moet worden ondernomen en de ambitie van de industrie is nog steeds noodzakelijk. Diversiteit is de kracht van Europese film, maar paradoxaal genoeg is fragmentatie juist een zwakte. Echter, het digitale tijdperk zal niet moeten worden beschouwd als een bedreiging voor diversiteit, maar zou juist een kans kunnen zijn om zich op fragmentatie te richten.
Bron: www.screendaily.com