Nieuws /

HKU Graduates Expo 2008 showt verse games, interactie, media en muziek

— Dit weekend is in Beeld en Geluid, op het Hilversumse Mediapark, de Graduation EXPO 2008 van de Faculteit Kunst, Media en Technologie (van de HKU) te zien. Er zijn meer dan vijftig projecten variërend van games, interactie, video en animatie tot muziek & geluid, te zien en deze geven gezamenlijk een goed beeld van het 'innovatieve en gevarieerde karakter van het opleidingenaanbod van de Faculteit Kunst, Media & Technologie.' Hieronder een selectie uit het uitgebreide programma op de Graduates EXPO 2008 website van KMT HKU.

Douwe-Sjoerd Boschman - Filmfab
Wat begon als individueel afstudeerproject van Douwe-Sjoerd Boschman, ontpopte zich tot een intensieve samenwerking tussen studenten van de HKU, HU, de productiecrew van het Nederlands Filmfestival en de NS.

Filmfab (Filmfabriek) is een interactief audiovisueel spel, ontworpen voor het Nederlands Filmfestival 2007. Tijdens het festival stond Filmfab in de stationshal op Utrecht Centraal. Daar kon het spel zowel door festivalbezoekers als toevallige passanten gespeeld worden, om zo voor een moment te ervaren hoe het is om een film te produceren.

Aan één kant van de Filmfabriek is een live animatiefilm te zien waarin het publiek zelf figureert. Dankzij interactie van voorbijgangers met de 'crew- en castwezens' in de fabriek wordt de film aan de andere kant real-time geproduceerd en vertoond. Daarbij heeft de producent de touwtjes in handen: zal het hem lukken om de ultieme zoenscène op het witte doek te krijgen? Zie: kmtweb.hku.nl/clk/show/id=586460/qwlo=134810_29540

Laurence Candell - Sixth Sense System
Een "head mounted device" dat ervoor zorgt dat je afstanden en richting van bepaalde objecten in een game wereld kan voelen. Het resultaat is een experimentele game die gebruik maakt van force feedback als de belangrijkste vorm van output. Zie: kmtweb.hku.nl/clk/show/id=586460/qwlo=134810_41249

Emiel Kampen - Life Altering Game
Twee spellen. Een spel moet de speler laten interacteren, of in ieder geval reflecteren, op een sociaal probleem. Het andere spel is gewoon voor de lol. Beide games hebben gemeen dat ze dezelfde ruleset hebben, maar een verschillende context. Met dit project hoopt maker Emiel Kampen de verschillen in speelervaringe te kunnen definieren tussen de twee games. Zie: kmtweb.hku.nl/clk/show/id=586460/qwlo=134810_41684

Dyonne Udenga - Baris (Tropenmuseum)
Baris bestaat uit een educatieve game-installatie waarmee kinderen kunnen leren over wat er te zien is op de Zuidoost-Azië-afdeling in het Tropenmuseum. Ze doen dit door het ritueel af te leggen van de Indonesische krijger. De game-installatie is bedoeld om geplaatst te worden in het Tropenmuseum in Amsterdam. De doelgroep bestaat uit kinderen van 8 tot 11 jaar die de Zuidoost-Azië-afdeling bezoeken in het Tropenmuseum. Zie: kmtweb.hku.nl/clk/show/id=586460/qwlo=134810_41116

Pieter Willems - Medication
Medication is gebaseerd op Pieter Willems' research naar context en presentatie in het digitale domein. Hij stelt vragen als: Wat definieert de identiteit van een bepaald werk, hoe moet het gepresenteerd worden? Willems heeft audiovisueel basismateriaal gemaakt en gebruikt dit in de context van een installatie en een live performance. Zie: kmtweb.hku.nl/clk/show/id=586460/qwlo=134810_41416

Joris Diederic Lock - The World According to Us
Lock presenteert een concept voor een interactief online verhaal over de betekenis van internet in onze levens. Wat voor leven hebben we op het internet? En hoe is Internet tot een realiteit geworden? Deze vragen staan centraal in een verhaal over het internet als plaats, zonder grenzen. Zie: www.theworldaccordingtous.nl/

Merel Marmelstein - Azaia
Het ontwikkelen van een andere aanpak voor de integratie van narratief in games, dat is wat Merel Marmelstein met haar afstudeerproject Azaia voor ogen heeft gehad. Hoe? Ze heeft een game concept ontwikkeld waarin ze de mogelijkheden laat zien voor een "story world" waarin geen gebruik wordt gemaakt van dialoog of cut scenes. Het eindresultaat is een visuele presentatie van het game concept. Zie: kmtweb.hku.nl/clk/show/id=586460/qwlo=134810_41406

Share

Facebook comments