Nieuws /

Mediawijzer.net is nieuwe vraagbaak voor mediawijsheid

Mediawijsheid Expertisecentrum Mediawijzer.net

— Mediawijzer.net is het nieuwe online loket voor iedereen (jongeren én ouderen) met vragen over mediawijsheid. Het is een initiatief van het Mediawijsheid Expertisecentrum. De website is vanaf maandag 25 mei 2009 online.

Op Mediawijzer.net vind je tips en antwoorden van ervaringsdeskundigen, maar ook van bekende Nederlanders als Gerard Joling, Ton Elias en Nicolette van Dam. De website staat de eerste periode dan ook in het teken van het thema "Lekker Beroemd". Verder geeft de site geeft ook informatie over de vele activiteiten op het gebied van mediawijsheid die worden aangeboden door 140 organisaties die als partner bij Mediawijzer.net zijn aangesloten.

De website zet aan tot actie door middel van categorieen als "Lees, Kijk, Praat en Doe" en verschaft achtergrondinformatie door begrippen die met mediawijsheid te maken hebben in heldere taal uit te leggen. Tot 20 juni 2009 kunnen bezoekers van de website ook kans maken op een dagje bij gamestudio Ranj voor een masterclass gamedesign. Door een eigen avatar te tekenen of schilderen maken jongeren kans op een kijkje achter de schermen van game-creatie.

In 2005 is door de Raad voor Cultuur de term 'mediawijsheid' in het leven geroepen. Dit begrip houdt in dat we in staat zijn om oude (televisie, radio, pers) en nieuwe media (internettoepassingen, sms) te gebruiken en dat we een gezonde mentaliteit ten opzichte van deze media hebben, waarbij we ons bewust zijn van de mogelijkheden en van de context van informatie. Lees voor meer achtergrondinformatie over Mediawijsheid het artikel "Mediawijsheid en e-cultuur" van Levien Nordeman.

De website Mediawijzer.net is een initiatief van het Mediawijsheid Expertisecentrum, die samen met aangesloten organisaties als Beeld en Geluid, ECP.NL, Kennisnet, de Publieke Omroep en de Vereniging Openbare Bibliotheken als doel heeft "een toename in vaardigheden van mensen te realiseren en het bij te dragen aan een bewuste, kritische en actieve houding en mentaliteit van burgers en instellingen in de gemedialiseerde samenleving." Het expertisecentrum organiseerde vorig jaar onder andere ook de Mediawijsheid Markt.

Share

Facebook comments