Nieuws /
Open 13: De opkomst van informele media
— De publieke massamedia zijn niet langer de belangrijkste podia van openbaarheid, meningsvorming en reflectie. Ze staan onder druk van meer informele en persoonlijke digitale media en 'mediaformats' als weblogs, videologs en podcasts, van fenomenen als YouTube en Second Life.
De wisselwerking tussen de geïnstitutionaliseerde media en de nieuwe micromedia en virtuele-mediaomgevingen heeft implicaties voor het 'publieke programma', opgevat als het totaal van publieke beginselen en eisen. In Open 13 wordt onderzocht hoe de meer individueel gerichte communicatietechnologieën en mediastrategieën 'the message' veranderen en het publieke domein opnieuw configureren. Valt het publieke in de digitale mediasferen definitief uiteen of wordt het er herschreven volgens een andere logica? Wat zijn de mogelijkheden voor artistieke praktijken en kritische vormen van openbaarheid?
Open is een halfjaarlijks cahier over kunst en het publieke domein. Open gaat in op de wisselwerking tussen kunst, opdrachtgever, plek en publiek in relatie met ontwikkelingen binnen nieuwe media, architectuur, stedenbouw, landschapsarchitectuur en ruimtelijke ordening. Het cahier is thematisch van opzet en bevat naast essays, interviews en columns ook boekbesprekingen, rojectdocumentaties, kunstenaarsbijdragen en foto-essays. Open beschouwt kunst niet als geïsoleerd verschijnsel, maar als onderdeel van bredere artistieke, politieke, en sociaal-culturele ontwikkelingen.
Meer informatie
www.naipublishers.nl/kunst/open13_nl.html