Nieuws /
SellaBand en Amsterdams Fonds voor de Kunst starten online platform
— SellaBand en AFK brengen particulieren, bedrijven, fondsen en aanvragers met elkaar in contact voor nieuwe financiele mogelijkheden.
SellaBand en het Amsterdams Fonds voor de Kunst starten in 2010 samen een nieuw online platform voor het genereren van geld voor kunstprojecten. Het platform zorgt voor een snellere manier van aanvragen en het creëert een breder draagvlak voor kunstprojecten. Met deze samenwerking wordt het succes van sellaband.nl voor de muziekscene toegepast op de culturele sector van Amsterdam.
Aanvragers worden steeds vaker gestimuleerd geld te genereren uit de markt, maar hier zijn nog weinig mogelijkheden voor. Het online platform speelt daar op in door particulieren, bedrijven, fondsen en aanvragers met elkaar in contact te brengen en hierdoor het draagvlak en de financiële mogelijkheden voor kunstprojecten te verbreden. Het platform zorgt ervoor dat publiek sterker betrokken wordt bij de besteding van gemeenschapsgeld. Ook ontstaat er een betere mix tussen privaat en publiek geld.
Het Amsterdams Fonds voor de Kunst staat voor ontwikkeling, versterking en veelzijdigheid van de kunsten in Amsterdam. Uitgangspunten van het Fonds zijn daarbij: artistieke kwaliteit, economische levensvatbaarheid van het initiatief en de initiatiefnemer en een vergroting van de publieke belangstelling en waardering voor kunst en cultuur in
Amsterdam. Een dergelijk platform past bij het laagdrempelige karakter van het Fonds en de voortrekkersrol die het vervult.
Voor het jonge Nederlandse bedrijf SellaBand, het online platform waar muziekfans kunnen investeren in nieuwe muziekprojecten, betekent samenwerking met het Fonds een uitbreiding van de activiteiten naar andere markten. Nu het bedrijf, met 34 artiesten die een opnamebudget hebben verzameld, meer dan €2.500.000 geïnvesteerd door muziek fans en grote artiesten als hiphop iconen Public Enemy die gebruik maken van
SellaBand, heeft bewezen dat het concept van crowdfunding werkt voor muziek, acht het de tijd rijp om dit concept uit te breiden naar meer sectoren. SellaBand ziet dit dan ook als een belangrijke stap in het verder uitrollen en exploiteren van het concept en de opgebouwde kennis van crowdfunding.