Nieuws /

Smarthistory.org en Black Magic Marker winnaars bij Webby Awards 2009

Smarthistory.org

— De Nederlands-Amerikaanse inzending Smarthistory.org won dinsdag een Webby in de Educatie categorie. De Webby Awards zijn de belangrijkste internationale prijzen voor uitmuntende websites en online campagnes. Ook Nederlands reclamebureau Black Magic Marker behoort met de website Tomtomsecrets.com tot een van de winnaars van de 'Oscars van het Internet'.

De Internationale Academie voor Digitale Kunst en Wetenschappen, met leden als David Bowie, Richard Branson, en politiek columniste Arianna Huffinton koos uit vijf genomineerden (na duizenden inzendingen) Smarthistory als beste website in de Educatie categorie, waarmee ze grote namen als de George Lucas Foundation, Times Media en de Myriam Webster Dictionary achter zich lieten.

Op Smarthistory.org - een multimediaal kunstgeschiedenis 'webboek'-, bespreken kunsthistorici honderden hoogtepunten uit de Westerse kunstgeschiedenis, in tekst en meer dan 150 videos. De website die begon als blog van de Amerikaanse kunsthistorici Beth Harris en Steven Zucker, is in 2008 door  Lotte Meijer met een internationaal webteam herontworpen tot de prijswinnende nieuwe site.

Vanuit een meer commerciële, creatief industriële hoek heeft Nederlands reclamebureau Black Magic Marker een Webby Award gewonnen voor de website tomtomsecrets.com, een 'geheime' interactieve handleiding die onontdekte functies van het navigatieapparaat onthult. Het bureau maakte de site in opdracht van TomTom. Het bedrijf wilde zijn klanten meer wijzen op de nog veelal onbekende mogelijkheden van het apparaat. Black Magic Marker koos ervoor de nadruk te leggen op zogenaamd stiekeme toepassingen, die beter niet in de openbaarheid kunnen komen.

Share

Facebook comments