Nieuws /
SpinAwards ziet veel bedrijvigheid in donkere tijden
— Op 2 april 2009 werden in Amsterdam de SpinAwards 2008 uitgereikt waarbij onder andere Mediamatic een zilveren ring ontving voor de IkTag en Interactieve Social RFID Games in de categorie Beste Innovatie.
Terwijl buiten de Amsterdamse gashouder de recessie hard op de deur klopte, geeft Stephan Fellinger, voorzitter van de Stichting SpinAwards, aan: 'De economie mag dan in een diepe recessie verkeren, er is nog nooit zoveel bedrijvigheid geweest in onze branche. Het bruist. We staan er beter voor dan ooit en de komende jaren zijn de vooruitzichten op het gebied van interactieve media heel goed te noemen. Toch iets om bij stil te staan in deze turbulente tijden.' De volledige lijst van winnaars en het persbericht is te lezen op de website van de SpinAwards.
Voor de IkTag en Interactieve Social RFID Games won Mediamatic de prijs in de categorie Beste Innovatie. SpinAwards worden jaarlijks uitgereikt aan de beste voorbeelden van creativiteit in interactieve communicatie. De ikTag is een kleine badge met een RFID tag. Hiermee kan de gebruiker tijdens evenementen en tentoonstellingen leuke dingen doen met zijn online profiel zonder achter een computer te zitten.
Tijdens de SpinAwards Night maakte de Stichting SpinAwards ook cijfers bekend over de omvang van de interactieve communicatiebranche. De cijfers werden bepaald door de bestedingen op te tellen in alle deelgebieden, die tezamen de interactieve communicatiebranche vormen.
Hennie van Velzen, bestuurslid van de Stichting Spinawards: “De SpinAwards zijn een optelsom van een aantal deelindustrieën binnen het vakgebied van interactieve communicatie. Tel je de cijfers op voor wat betreft de bestedingen aan onder andere online advertising en marketing, games en mobiele communicatie, dan komen we nu al op meer dan 1,8 miljard euro omzet in Nederland.”
Huib Maaskant, bestuurslid Stichting SpinAwards: “Aan de hand van de omzetcijfers binnen onze industrie kunnen we afleiden dat er inmiddels meer dan 15.000 mensen werkzaam zijn in onze branche. De groep creatieven die interactieve communicatie omarmt groeit met de dag. En dat zijn niet alleen mensen die net van de academie komen, maar juist ook creatieven die jaren alleen traditionele campagnes hebben gemaakt. Interactieve creativiteit leeft tegenwoordig in de basis van vrijwel elk concept.”