Nieuws /

TNS NIPO Publiceert Nationaal Gaming Onderzoek 2008

— Bijna driekwart van de hele Nederlandse bevolking van 8 jaar en ouder speelt computergames. Gemiddeld besteed de Nederlander 4 uur per week aan games, verdeeld over verschillende platforms. Dit blijkt uit het Nationaal Gaming Onderzoek 2008 dat TNS NIPO en Newzoo in april 2008 hebben gehouden onder ruim vijfduizend Nederlanders. Het onderzoek is representatief voor de ruim 12 miljoen Nederlanders van 8 jaar en ouder met toegang tot internet.

72% van alle Nederlanders speelt games
De veronderstelling dat computer spelletjes alleen door jongeren worden gespeeld blijkt niet te kloppen. Het is inderdaad zo dat vrijwel alle Nederlandse jongeren van 8 tot en met 19 jaar games spelen (meer dan 95 procent), maar ook meer dan de helft van de Nederlandse 50-plussers doet dit regelmatig: 57 procent. Als percentage van de gehele Nederlandse (online) bevolking van 8 jaar en ouder betekent dit dat maar liefst 72 procent games speelt. Gamen is daarmee duidelijk vertegenwoordigd in alle lagen van de Nederlandse bevolking. In het onderzoek is ook gekeken naar allerlei achtergrondvariabelen van de gamers. Opvallend is bijvoorbeeld dat Nederlanders die wel eens een museum, theater of filmhuis bezoeken evenveel en soms zelfs meer gamen dan degenen die dit niet doen.

Gemiddeld 4 uur per week
Gemiddeld wordt, over alle platforms, 4 uur per week aan computerspelletjes besteed door Nederlanders van 8 jaar en ouder. Dit betekent dit dat per week ruim 48 miljoen uur in Nederland wordt gespeeld. Gaming nestelt zich hiermee wat betreft mediaconsumptie tussen TV, radio en internet met meer dan 4 uur gemiddeld per week aan de ene kant, en dagbladen en tijdschriften met minder dan 4 uur per week aan de andere kant (bron: Mediaconsumptieonderzoek Interview NSS iov IAB, februari 2007). Sommige platforms en type games worden gemiddeld langer gespeeld dan anderen. Multiplayer online games en virtuele werelden steken er bovenuit met respectievelijk 4,3 en 4,2 uur per week per speler. Voor gameportals (2,7 uur) en consoles (3,2 uur) is dit iets lager.

Veel gamers spelen op meerdere platforms Het aantal Nederlanders dat stand-alone games op de PC speelt, speelt via gameportals of speelt op portals blijkt ongeveer even groot: ongeveer een derde van de bevolking voor elk individueel platform. Ook blijkt dat de meeste mensen op meerdere platforms spelen. Zo speelt 83 procent van de console spelers ook op de PC spelletjes. Spelen op je mobieltje is redelijk populair bij jongeren met een piek bij meisjes van 13-19 (29 procent ), terwijl spelen via de interactieve TV nog in de kinderschoenen staat (circa 1 procent ).

Meer gepuzzeld dan geschoten
Onder de bijna 8 miljoen Nederlanders die gamen, zijn puzzelgames het populairst. Op de tweede plaats staan adventure/strategie games (39 procent), gevolgd door braintraining games (30 procent). Pas op de vierde plek (20 procent) volgen de games waarin met name gevochten of geschoten wordt. Onder de ruim drie miljoen consolegamers worden adventure/strategie games het meest gespeeld (48 procent). Behalve dat ook hier puzzels en braintraining populaire genres zijn, valt op dat de redelijk nieuwe categorie van zogenaamde bewegingsgames nu al door een vijfde van deze groep wordt gespeeld.

Beschikbaarheid data
Het Nationaal Gaming Onderzoek heeft kunnen plaatsvinden dankzij de sponsoring van 20 partners, waaronder mediabureaus, marketingcommunicatiebureaus, game portal exploitanten, grote uitgevers en game ontwikkelaars. De gegevens uit dit onderzoek bieden voor het eerst een compleet overzicht van gamend Nederland over alle platforms, genres en leeftijden. Essentieel voor bijvoorbeeld adverteerders die de populariteit van gaming binnen hun doelgroep willen benutten.

Een selectie van de data is publiek beschikbaar in de vorm van enkele grafieken die te downloaden zijn via de website www.nationaalgamingonderzoek.nl.

Zie ook
Driekwart van de Nederlanders aan het gamen & mensen die veel art movies kijken gamen meer - www.nu.nl/news/1576356/55/Driekwart_Nederlanders_aan_het_gamen.html
Bijna alle jongeren gamen - youngmarketing.web-log.nl/youngmarketing/2008/05/bijna-alle-jong.html
Ook 50+ers goed vertegenwoordigd in games - www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2558285 www.marketingfacts.nl/berichten/20080520_nationaal_gaming_onderzoek_nederlanders_besteden_48_miljoen_uur_pe/

Persbericht Nationaal Gaming Onderzoek 2008

Share

Facebook comments