Activiteiten / publicatie

Mapping Mediafestivals

publicatie

Hiroaki Umeda (foto Maurice Mikkers / TodaysArt)

— Mapping Mediafestivals biedt een zo volledig mogelijk overzicht van meer dan 20 Nederlandse mediafestivals en een analyse van het veld.

In de publicatie komen vier festivalmakers aan het woord. Zij praten over het aanbod van mediafestivals, het begrijpelijk maken van de unieke ervaring die je er kunt beleven, en de rol die het festival kan hebben om bewustwording te creëren bij het publiek over de rol van technologie in onze maatschappij.

Het is de eerste in een reeks overzichten van een deel van de e-cultuursector in Nederland, uitgevoerd door het Virtueel Platform.

Download de publicatie in PDF-formaat. De publicatie is ook beschikbaar in het Engels.

Voorwoord
In Nederland is een krachtige ontwikkeling van mediafestivals gaande. Veel middelgrote seden hebben inmiddels een eigen mediafestival. Opvallend genoeg zijn mediafestivals door het hele land te vinden en zeker niet alleen in de Randstad.

4013
GOGBOT (foto: promotie)

Sommige festivals bestaan al langer dan tien jaar (zoals Impakt in Utrecht en DEAF in Rotterdam), anderen ontwikkelden zich de afgelopen jaren (STRP in Eindhoven, Gogbot in Enschede) of kwamen er het afgelopen jaar bij (Fiber in Amsterdam, Oddstream in Nijmegen). Naast het landelijk fenomeen valt het ook op dat de mediafestivals een rol innemen die voorheen bij musea en galeries lag, namelijk die van curator, agentschap en opdrachtgever.

Om dit opkomende fenomeen beter in beeld te brengen, komt Virtueel Platform met een publicatie. Wat ligt achter deze groei? Welke kansen en mogelijkheden bieden festivals aan kunstenaars, aan overheden, aan bezoekers? Wat betekenen de festivals voor de digitale kunstsector en voor het culture klimaat als geheel? De antwoorden op deze vragen en het fenomeen mediafestival willen we in deze publicatie onder de aandacht brengen.

Onder mediafestival verstaan wij een (on)regelmatig terugkerend publieksevenement dat meerdere dagen duurt (vaak op diverse locaties binnen een stad), waarbij kunst,cultuur en nieuwe media een hoofdrol in de programmering innemen. De nadruk in deze publicatie ligt op deze groep van ruim 20 festivals. Om te laten zien hoe de sector zich ontwikkelt geven we daarnaast ook een overzicht van culturele festivals waarbij nieuwe media weliswaar niet de hoofdrol maar wel een steeds belangrijker onderdeel van het aanbod uitmaakt (denk aan bijvoorbeeld Lowlands). Mediafestivals zijn een katalysator én accelerator.

3986
STRP 2011

De festivals zorgen voor vernieuwing van het cultuuraanbod, en hebben de potentie (en maken dat al vaak waar) om naast professionals vooral een nieuw, breed publiek met mediakunst en nieuwe media in contact te brengen. Festivals dienen als opdrachtgever voor kunstenaars en als maker van nieuwe werken.

Voor de gemeentes brengen festivals vele economische voordelen. Veel mediakunstenaars vinden het logischer werk op een festival te tonen dan in een galerie of in een museum. Het festival als exposant, ontwikkelaar en productiehuis heeft zijn intrede gedaan.

Deze publicatie biedt een zo volledig mogelijk overzicht van de Nederlandse mediafestivals, maar ook een analyse van de stand van zaken in festival-land. Vier festivalmakers zijn aan het woord over het aanbod van de festivals, het begrijpelijk maken van de unieke ervaring en het streven naar bewustwording bij het publiek van de rol van technologie in onze maatschappij.

Virtueel Platform geeft deze aanzet tot de beeldvorming rondom de festivals ter inspiratie en nodigt eenieder uit om de festivals te bezoeken, te bestuderen en te ontdekken. Voor de nieuwsgierigen een onuitputtelijke bron vol mogelijkheden.

Floor van Spaendonck

Colofon

Redactie
Hans van Rompaey i.s.m. Annette Wolfsberger (essay)
Annelot Dits
Lot Treffers

Ontwerp
WVDV (Willem, Walewijn)

Met dank aan
Lucas van der Velden (Sonic Acts), Marije van de Vall (Media Art Friesland), Frens Frijns (STRP), Joost Heijthuijsen (Incubate) en alle mediafestivals.

Facebook comments