13 in de Oorlog
Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.
Het project bestaat uit een 13-delige geschiedenisserie, die door de NPS (nu NTR) in 2009 uitgezonden is, een online game en een lespakket. In elke aflevering van de televisieserie staat het verhaal van een kind dat leefde tijdens de tweede Wereldoorlog centraal. Door de Tweede Wereldoorlog te bekijken vanuit de ogen van een kind, sluit de serie aan bij de belevingswereld van kinderen van nu.
In de bijbehorende game gemaakt door IJsfontein biedt 13 in de Oorlog kinderen van nu de mogelijkheid om zélf in de huid te kruipen van een kind dat leeft tijdens de oorlog. In het spel ervaren kinderen de keuzes en dilemma’s die de oorlog met zich meebrengt. Dit zet de speler aan tot denken: wat betekent het voor de mensen als er oorlog is, en hoe weet je wat de juiste keuze is om te maken? Door kinderen zelf na te laten denken over dilemma’s waar mensen in die tijd voor stonden, verschaft 13 in de Oorlog een beter inzicht in de gebeurtenissen tijdens de oorlog, maar het roept ook vragen op en wekt nieuwsgierigheid voor het onderwerp.
De crossmediale aanpak van 13 in de Oorlog sloeg aan. De website werd in drie maanden tijd bijna 150.000 keer bezocht, waarvan de game bijna 90.000 keer. De serie is uitgebracht op DVD en voor klassikale lessen is een lerarenhandleiding ontwikkeld. De game is in 2010 genomineerd voor de SpinAward, Prix Jeunesse International, Japan Prize en de Gouden Reiger. De televisieserie is in hetzelfde jaar genomineerd voor een EMMY Award. Vanaf 27 februari 2011 wordt 13 in de Oorlog integraal herhaald op televisie.
auteur: Katía Truijen
Gemaakt door
Afnemers
Eindoordeel
- voorbeeldstellende crossmediale ervaring
- verrijking van traditionele lesmethods
Gerelateerde thema's
Interessante ontwikkelingen die organisatiebreed worden behandeld.