Best practice /

Creative Cities Amsterdam Area

Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.

This is e-culture

Creative Amsterdam (foto: CCAA Flickr)

Omdat creatieve ondernemers wel wat hulp konden gebruiken, richtten dertien partners in 2007 het programmabureau Creative Cities Amsterdam Area (CCAA) op.

Op de veelzijdige AnyMeta website van CCAA kunnen creatieve ondernemers terecht voor informatie over onder meer huisvesting, financiering, opleidingen, nieuws voor en door de creatieve industrie en een agenda met het aanbod van evenementen, netwerkborrels, workshops en bijeenkomsten in binnen- en buitenland. CCAA noemt zichzelf ook wel een virtueel loket.

Op de portal van CCAA worden geen lange lappen tekst aangeboden, maar alinea’s van vijf tot zes regels. Een ander opvallend kenmerk van de website is de overzichtelijkheid. De informatie staat onder kopjes die vergezeld gaan van een karakteristieke foto of illustratie. Wanneer je één van de kopjes aanklikt, zoals ‘Netwerken’, vind je niet alleen tips over hoe je het beste kunt netwerken in de creatieve sector, maar ook een overzicht van netwerkorganisaties die ondersteuning bieden bij het creatieve ondernemen. Voorbeelden zijn de Nederlandse Associatie van Beeldend Kunstenaars, de artistieke netwerkorganisatie Kunstenhuis en de Amsterdamse sociëteit De Kring.

CCAA doet ook dienst als sociaal netwerk voor creatieven en vraagt om hun input. Zij kunnen zich via een profiel etaleren als talent, werkzoekende of gevestigd kunstenaar. Zo schrijft een net afgestudeerde museologe op haar profiel dat ze graag aan de slag wil als theoreticus in een modebedrijf en geeft Bas Kosters uitleg over zijn werk als succesvol modeontwerper. CCAA.NL is daardoor niet louter een informatiebron voor creatieve ondernemers, maar ook een interactief platform waar gebruikers een eigen invulling aan kunnen geven.

auteur: Thomas van Lier

Gemaakt door

CCAA

Platform voor creatieve industrie

bekijk website

Share

Ranken

  1. 3 sterren
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. 4
  6. 5

Facebook comments