QiGame
Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.
Elke drie jaar presenteert het TMJ een volledig nieuwe tentoonstelling waarin kinderen tussen de zes en dertien jaar op een actieve manier kunnen kennismaken met een andere cultuur. Games passen bij deze filosofie van actief leren en sluiten goed aan bij de interesses van kinderen. Het TMJ had bij eerdere exposities al interactieve websites ingezet, maar een echte game was nieuw. Het TMJ schakelde Submarine in om de QiGame voor bij hun tentoonstelling 'de Qi van China' (9 oktober 2009 t/m voorjaar 2012) te ontwikkelen.
Aan de QiGame ging twee jaar research vooraf. Het spel is verhalend en biedt een nieuwe spelervaring. De Chinese draak is zijn parel verloren en de spelers hebben als missie deze terug te brengen. Om dit te bereiken moeten ze Chinese Qi (levenskracht) verzamelen door verschillende spelletjes succesvol te doorlopen. De spelletjes laten de spelers kennismaken met een aantal kenmerkende elementen uit de Chinese cultuur zoals Chinese karakters, karaoke, acupunctuur, Feng Shui, Kung Fu, de Chinese Draak en het idee van 'Qi'.
De spelletjes zijn toegankelijk en leuk om te spelen en tegelijkertijd vernieuwend op het gebied van design en gameplay. Kinderen krijgen korting op de toegang van het museum als ze de QiGame hebben uitgespeeld en hun Qi-diploma bij het TMJ laten zien. Interessant is ook het mediapartnerschap van TMJ met de onder kinderen populaire sociale netwerksite Hyves waarmee het spel breder verspreid wordt. De QiGame is genomineerd voor verschillende prijzen waaronder de Gouden Apenstaart (2010) en de SpinAwards (2010).
auteur: Serena Eek
Gemaakt door
Afnemers
Eindoordeel
- innovatief op gebied van design en gameplay
- laagdrempelige en goede gameplay
Gerelateerde thema's
Interessante ontwikkelingen die organisatiebreed worden behandeld.