Best practice /

Who pulls the strings?

Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.

This is e-culture

Who pulls the strings? Foto: Henrik van Leeuwen

Kunstenaar Henrik van Leeuwen maakte een installatie waarmee het ondoorzichtige financiele krachtenveld tastbaar wordt. Het middelpunt wordt gevormd door een 5 eurobiljet. Dit biljet staat via draden, servomotoren en het internet in verbinding met de aandelenkoersen van verschillende banken uit de Euronext.

Het lot van het biljet is in handen van de banken. Als het aandeel van een bank (bijvoorbeeld de ING) te veel fluctueert of te hard stijgt wordt het 5 eurobiljet in stukken gescheurd door servomotoren die direct aan de aandelen zijn verbonden. De installatie speelt met de vraag: Wie beheersen het geld? Hoeveel speculatie en winst kan het systeem aan? Is het huidige kapitalistische systeem zelfdestructief?

'Who pulls the strings?' maakt de voor velen ongrijpbare gebeurtenissen op financiële markt door middel van een live -koppeling met de pan-Europese beursmaatschappij op een treffende manier zichtbaar. Kijkend naar het krachtenspel voel je de spanning die er op het biljet rust en stel je als vanzelf vraagtekens bij de huidige toestand van de financiële wereld.

De installatie is een reactie op de financiële crisis in 2008 - 2009. Volgens de kunstenaar lijkt het alsof mensen te zeer verblind waren door hebzucht, te vol van vertrouwen en te zelfgenoegzaam om de kwetsbare balans te zien waarop het mondiale systeem is gebouwd.

Van Leeuwen maakte 'Who pulls the strings?' ter gelegenheid van de conferentie Follow the Money van het Mediafonds bij Sandberg met als thema datavisualisatie en de financiele crisis. De conferentie vormde het openingsevenement van de Mediafonds@Sandberg masterclass, waarin documentairemakers en designers samenwerkten aan nieuwe culturele mediaproducties die de digitale grenzen verkennen.

Na de vertoning tijdens Mediafonds@Sandberg is de installatie constant verbeterd en tentoongesteld tijdens verschillende exposities. Zo was het werk te zien tijdens het Freemote festival in Utrecht in december 2011.

auteur: Serena Eek

Gemaakt door

Henrik van Leeuwen

Grafisch, mediakunst, onderzoek

bekijk website

Eindoordeel

  • bijzondere fysieke datavisualisatie
  • maakt op directe wijze de economische crisis inzichtelijk

Share

Ranken

  1. 3 sterren
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. 4
  6. 5

Facebook comments