E-cultuur / Feiten en cijfers /
Hoe werkt e-cultuur
De werking van een van de jongste en meest innovatieve sectoren.
E-cultuur is een jonge sector waarvan de contouren en dynamiek steeds meer zichtbaar worden. Waar andere kunstdiscplines zich al honderden jaren hebben kunnen ontwikkelen, zijn de eerste e-culturele experimenten amper twee decennia geleden van start gegaan. Inmiddels is e-cultuur een volwaardige sector geworden die past in de UNESCO culturele waardenketen. In de grafiek hiernaast wordt de keten verder uitgelegd.
Makers
en Afnemers
De
makers in de e-cultuurketen zijn kunstenaars, uitvinders en
onderzoekers werkzaam als zelfstandig ondernemer (ZZP’er), of in
dienst bij e-cultuurinstellingen, medialabs, gamemakers of creatieve
bedrijven.
Musea, podia, bedrijven en maatschappelijke instellingen voor onder andere zorg en onderwijs, zijn belangrijke afnemers die websites, apps, diensten, kunstwerken, games of andere producten uit de e-cultuursector inzetten voor gebruik door de eindgebruiker (het publiek).
Meer dan 25 media- en kunstopleidingen leveren nieuw talent. (Media)festivals, online platformen en andere distributievormen dragen bij aan de verspreiding van producten en diensten.
Download de volledige afbeelding door er rechts op te klikken