Kennis /

De virtuele community is het nieuwe lab

— Diegene die nu op zoek is naar een nieuwe V2_, of Waag Society zal die niet vinden. Het nieuwe lab is de virtuele gemeenschap zelf. De mate van openheid van de allianties die daarin samenkomen bepaalt haar rol als regisseur van de creatieve industrie.

Rob van Kranenburg

Waag Society en V2_ zijn de meest succesvolle nieuwe media labs van de afgelopen vijftien jaar in de creatieve sector. Het is zonder precedent dat zij hun visie relevant hebben gemaakt voor Surfnet, een academische node. Van de marge naar het academische discours, hoe is dat zo snel gegaan? Het liberale klimaat van de jaren tachtig dat de randvoorwaarden voor het ontwikkelen vanuit het publiek domein ondersteunde, heeft hier ruimte voor gecreëerd.

Het klimaat is nu drastisch veranderd. Het gedoogbeleid versmalt en ideeën als veiligheid en zekerheid worden door de overheid gepropageerd. V2_ en Waag Society ontwikkelen zichzelf als zelfstandige kennisomgevingen tegenover universiteiten en corporate R&D labs. Hun voornaamste uitdaging ligt er in niet te willen worden als zij. Nee, het universitaire discours waarin kwaliteit slechts tekstueel wordt voortgebracht en erkend wordt steeds irrelevanter voor de dagelijkse werkelijkheid. En daarmee ook voor de beleidsmatige en bestuurlijke realiteit.

De vraag is welke nieuwe creatieve strategieën zich in dit huidige klimaat kunnen ontwikkelen. Welke strategieën zijn in staat om te beantwoorden aan belangrijke maatschappelijke kwesties van onze dagelijkse wereld. Hoe kan vorm gegeven worden aan onderszoeksvragen ingebed in de huidige beleidswerkelijkheid van onze dagelijkse wereld. Er zijn twee belangrijke vragen die geïntegreerd zijn, de creolisering van Nederland, en de trend naar gesloten interfaces, die niet toegankelijk zijn voor professionele amateurs (proam).

Diegene die nu op zoek is naar een nieuwe V2_, of Waag Society zal die niet vinden. Het nieuwe lab is de virtuele gemeenschap zélf. De mate van openheid van de allianties die daarin samenkomen bepaalt haar rol als regisseur van de creatieve industrie.

Gepubliceerd in MMNieuws 2004: www.mmnieuws.nl/inhoud/nieuws.phtml?id=1116

Share

Tags

Facebook comments