Kennis /

“Hyves” Eerste boek over Nederlandse social networking website

verslag

— Voor iedereen die geïnteresseerd is in een kijkje in de korte geschiedenis en de achtergrond van Hyves, heeft Eva Kol, naar aanleiding van haar MA scriptie aan de faculteit Mediastudies van de Universiteit van Amsterdam, een boek geschreven over het fenomeen.

'We hyven!' De term Hyves is in Nederland ingeburgerd als synoniem voor het online sociale netwerk. Het zijn niet de Amerikaanse equivalenten als Facebook en Myspace, maar het Nederlandse bedrijf Hyves, dat met de term “hyven” de eer heeft om in het Witte Boekje van de Nederlandse taal te worden opgenomen. Het bedrijf is pas actief sinds 2004, maar heeft nu al 2,5 miljoen “krabbels” (comments) per dag. V

Eva is vooral in het begin, onder andere als stagiair en later als medewerker, bij het groeiproces van Hyves betrokken geweest: 'Ik herinner me nog dat we in het begin besprekingen hadden in het Vondelpark,' vertelt ze tijdens de boekpresentatie. Aan de hand van persoonlijke verhalen van zowel Hyves medewerkers als gebruikers, schetst ze een totaalbeeld van Hyves: 'Voor de mensen die Hyves kennen is het een feest van herkenning, maar voor mensen die het begrip nog niet kennen is het ook interessant om te lezen.' Maar vooral het grote succes in kort tijdsbestek, iets dat bijvoorbeeld ook zichtbaar is bij een Nederlands bedrijf als TomTom, wordt ook uitgebreid belicht. Wat is het geheim van deze nieuwe bedrijven die door middel van nieuwe technologieën binnen korte tijd (commerciële) megasuccessen weten te behalen.

Tijdens een panel, bestaande uit Raymond Spanjar (oprichter Hyves), Arthur Hoogeveen (internetkenner / info.nl), Geert Lovink (scriptiebegeleider) en Eva zelf, werd inhoudelijk ingegaan op het boek. Door Lovink werd onder andere het belang van onderzoek naar sociale netwerken als Hyves benadrukt. Uit het publiek kwam een interessante vraag voor Spanjar: 'Hoe zorg je dat gebruikers weten wat voor impact uitlatingen kunnen hebben?' Dit met het oog op bijvoorbeeld werkgevers die de dienst gebruiken voor vacatures. Hoe lang worden “jeugdzondes” dan bewaard. Spanjar bevestigde dit en gaf aan dat dit een punt is dat aandacht nodig heeft. Vervolgens kwam ook de 'Dit is niet OK' knop aan bod, waarmee ongewenste inhoud bij Hyves kan worden gemeld. Ontwikkelingen en vraagstukken als deze bevestigen in ieder geval de onontkoombare invloed, opgebouwd in een tijdsbestek van slechts drie jaar, van Hyves op sociale contacten van jongeren, maar ook in groeiende mate van een oudere generatie.

Meer informatie
Hyves pagina: hyvesboek.hyves.nl
Uitgeverij Kosmos: www.kosmosuitgevers.nl

Share

Tags

Facebook comments