Kennis /

Innovatieve combinaties tussen nieuwe media en cultuur

verslag

— Ter afsluiting van het eerste semester van het 4e jaar presenteerden bachelor- en masterstudenten de resultaten van de groepsprojecten die ze de afgelopen maanden in samenwerking met externe opdrachtgevers hebben uitgevoerd. De 40 projecten gaven een helder overzicht in de crossover mogelijkheden tussen maatschappelijke en culturele opdrachten en nieuwe media.

Een compleet overzicht van alle games, muziek, film en nieuwe media, en interactie projecten is te vinden op de HKU projectenmarkt 2008 website.

Een aantal opvallende projecten uitgelicht:

In opdracht van Bartiméus Accessibility, een organisatie voor blinden en slechtzienden, werd een RFID speelvloer ontwikkeld, waarbij de gebruiker een enkelband draagt met een RFID-lezer, waardoor de computer uit kan rekenen wat de looprichting en de positie is van de spelers. Wanneer de speler in gevaar is, wordt de speler met een signaal van een trilmotortje gewaarschuwd. De RFID-speelvloer werd ontwikkeld om de mogelijkheden van RFID technologie voor visueel gehandicapten te verkennen en een vrije speelomgeving te creëren, waarin coördinatie en vertrouwen in bewegen gestimuleerd wordt. Voor deze speelvloer werd het spel 'Section 1216: A Space Oddity' gemaakt door de projectgroep, waarbij de speler de ruimte op gehoor moet verkennen in een vliegende schotel. Lees meer over dit project op http://www.section1216.nl/

Een ander opvallend project was het toegepaste virtual reality spel Shoot. Deze simulatie was gemaakt in opdracht van de Utrechtse faculteit diergeneeskunde en leert studenten een veilig en efficiënt een noodslachting van een stier voorbereiden. Leuk om te spelen, ook voor leken en tevens een nuttige combinatie van interactiviteit, virtual reality en game elementen binnen een educatie programma. Bekijk de site van de projectgroep op: http://shoot.hku.nl/

Ook waren er een aantal projecten gemaakt in opdracht voor de Publieke Omroepen, zoals 10+stad, een online hangplek voor prepubers in opdracht van de KRO, en het project Onschuldig in opdracht van RTV Utrecht, een ARG (alternative reality game), ofwel een spel dat de echte wereld gebruikt als platform, waarbij de scheidslijn tussen fictie en werkelijkheid vervaagt en tot slot het project 'Klik je weg', in opdracht van de RVU, een crossmediaal pilot dat ouderen moet stimuleren om het internet op te gaan. Dit laatste project werd een digitale wedstrijd, waarbij ouderen een reis kunnen winnen door Europa, maar waarbij ze wel eerst zelf de reis online moeten leren organiseren.

Share

Tags

Facebook comments