Kennis /

Studenten HAN organiseren Locative Media Event

interview

— Op 18 januari 2008 wordt in Arnhem het Locative Media Event georganiseerd. Een interview met Fred Dijkstra, student en mede-organisator.

Het Locative Media Event van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen is een initiatief dat is ontstaan uit de minor ‘Digital Media Production’ van de opleiding Communication & Media Design (CMD). In samenwerking met Sonsbeek 2008, een internationale kunsttentoonstelling in Arnhem, zijn studenten op zoek gegaan naar nieuwe technieken op het gebied van Locative Media. Deze technieken hebben als functie de kunsttentoonstelling aantrekkelijker te maken voor een ruimer publiek.

Het idee om het Locative Media Event te organiseren is ontstaan vanuit de minor van de Hogeschool, Fred Dijkstra vertelt: 'Een belangrijk onderdeel van de minor is het geven van een workshop aan medestudenten. Onze projectdocent, Guido Crolla, kwam vervolgens met het idee om externe workshops te organiseren voor bedrijven en andere belangstellenden. Op deze manier kan onze opgedane kennis worden gedeeld met andere mensen uit ons vakgebied. Dit heeft geresulteerd in het Locative Media Event'.

Dijkstra zelf is een van de studenten die helpt om het evenement te organiseren. Doordat studenten de mogelijkheid wordt geboden om kennis te delen, is er ook ruimte om het enthousiasme dat ze hebben opgebouwd tijdens de studie te laten zien, Dijkstra: 'Ik ben zelf student en creatief ondernemer. Inmiddels ben ik bezig met mijn laatste jaar aan het IMC (Informatica, Media en Communicatie), onderdeel van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

In de afgelopen jaren is mijn passie voor nieuwe media enorm gegroeid. Niet alleen door de steeds vernieuwende technische mogelijkheden, maar ook door de creativiteit die ik kwijt kan in mijn werk. Ik sta er telkens weer versteld van wat er mogelijk is in mijn vakgebied. Ook ben ik bezig met het opzetten van een bedrijf genaamd MediaZicht'. Dijkstra's MediaZicht heeft ook alles te maken Augmented Reality en het thema van het evenement.

Informatie en vooral enthousiasme blijven dus niet slechts hangen in de klaslokalen, maar worden door de startende professionals naar buiten toe gebracht. Het evenement is daarvoor een handig gereedschap. Verder biedt het studenten de mogelijkheid om een netwerk op te bouwen, Dijkstra: 'Er zijn uitnodigingen verzonden naar een groot aantal bedrijven en belangstellenden. Onder de genodigden bevinden zich onder anderen trendwatchers, marketeers en communicatiemanagers'. Maar ook zonder uitnodiging is het voor geïnteresseerden mogelijk om in te schrijven voor het event op de website.

Om een dergelijk evenement mogelijk te maken, wordt onder andere samengewerkt met het expertisecentrum van de opleiding, het HAN expertiscecentrum voor Informatica, Media en Communicatie. Dijkstra: 'Zij sponsoren het evenement en bieden de mogelijkheid tot het bezoeken van informatiestands van het Expertisecentrum'.

Geo-art, Augmented Reality en Visualizing Emotions
De inhoud van de workshops heeft alles te maken met de onderwerpen waar de studenten van de minor Digital Media Production op dit moment zelf mee bezig zijn. Specifieke onderwerpen zijn Geo-art, Augmented Reality en Visualizing Emotions.

Dijkstra: 'Augmented reality is dé techniek die de grens tussen fictie en realiteit doet vervagen. Bij het "Augmented Reality" gedeelte worden drie dimensionale objecten geprojecteerd op realtime videobeelden. Bij "creating geo-art" kunnen gebruikers gevolgd worden doormiddel van drie verschillende technieken. Deze technieken zijn gekozen, omdat ze alle drie in te zetten zijn bij het volgen van mensen tijdens een groot evenement Door het registreren van looproutes kan er bijvoorbeeld een dynamisch kunstwerk gemaakt worden, waarop mensen kunnen zien waar en hoe zij gelopen hebben. Bij ‘visualising emotions’ gaat het erom dat plaatsgebonden emoties gevisualiseerd worden. In het dagelijks leven hebben mensen allerlei emoties. Deze emoties zullen per plek waar men zich bevindt verschillen. Het visueel weergeven van deze emoties kan een zekere nieuwsgierigheid oproepen waardoor de aandacht van mensen getrokken wordt'.

Meer informatie over het evenement op 18 januari is te vinden via de website van het Locative Media event zelf op www.imce.nl

Share

Gerelateerde thema's

Interessante ontwikkelingen die organisatiebreed worden behandeld.

Tags

Facebook comments