Kennis /

Marketing- en communicatie in e-cultuur

verslag

Communicatie in e-cultuur bijeenkomst 2

— Vrijdag 30 november kwam de groep communicatiemedewerkers van e-cultuurinstellingen bij elkaar op het kantoor van Virtueel Platform om onder leiding van James Veenhoff (Fronteer Strategy, oprichter International Fashion Week Amsterdam) inspiratie uit te wisselen over communicatie van e-cultuur.

De aanwezigen deze ochtend waren: Yaniv Wolf (Submarine), Michelle 't Hart (Waag Society), Marieke Istha (NIMk), Alexander van Straten (WORM), Joris van Ballegooijen (V2), Dick Rijken (STEIM) en Twan Eikelenboom, Puck de Klerk en Floor van Spaendonck (Virtueel Platform).

De ochtend begon met een korte introductie van de eigen organisatie. Daaruit kwam naar voren dat de organisaties onder andere gekenmerkt worden door een esthetiek van media, hacken, provoceren. Dat sociale ontmoetingen van groot belang zijn. Dat de infrastructuur is vaak opgebouwd vanaf de onderkant, vanuit de initiatieven. Dat de Nederlandse aanpak is wel bekend in het buitenland, maar vaak nog niet in Nederland. En er is een spanningsveld tussen cultuur en commercieel bedrijfsleven, hoewel technologische innovatie daar wel gebeurd. Er is ook een limiterende neiging om het veld te verkleinen om commercie te vermijden. Verder is er in Nederland geen groot instituut zoals het ZKM in Duitsland, maar wel kleine labs die zorgen voor lange termijn contuiniteit.

Inspirerende en overkoepelende MARCOM projecten
Er zijn goede voorbeelden te bedenken van overkoepelende initiatieven, die gezamenlijk een veld sterker make. De Museumnacht Amsterdam is voorbeeld van zo'n gezamenlijk initiatief,  waarin de eigen identiteit van deelnemende organisaties behouden blijft, het is een effectieve manier om projecten en organisaties binnen eenzelfde veld, gezamenlijk te communiceren. In Den Haag organiseert Today's Art op een andere manier de Museumnacht, belangrijke pluspunten daarvan zijn dat bekende namen bruggen slaan, er een groot publiek op af komt, en het een toegankelijk en open karakter heeft. Het festival is klein begonnen.

In een andere tak van sport is de Red Bull Air race een sterk voorbeeld van een product dat wordt gekoppeld aan een stijl; een drankje wordt gekoppeld aan 'extreme speed'. Het evenement in Rotterdam heeft een mobiliserend vermogen, maar er is ook een Formule 1 team actief onder de vlag van het Red Bull drankje. Het is gekoppeld aan een internationaal concept. Een ander drankje dat succesvol gepromoot is, is melk. Met de slogan 'Melk de Witte Motor' of Got Milk? is een sectorbreed initiatief opgezet ter promotie van een gezamenlijk product.

Het Dutch Design concept staat voor kwaliteit en bekende namen. Er is ruimte voor zowel de gevestigde orde als de jonge garde en het concept heeft een internationale signatuur. Ook Dutch DFA (Design Fashion Architectuur), bundelt een groep aan aanverwante disciplines en communiceert deze op effectieve wijze.

SXSW (South by Southwest) is een festival dat wordt georganiseerd in de Verenigde Staten waarin een groot aantal kunst- en cultuurdisciplines bij elkaar komen, en waar nieuwe, opkomende initiatieven een podium wordt geboden – van muziek tot nieuwe media.

De game-industrie organiseert jaarlijks de Nederlandse Gamedagen, toppers uit het internationale veld worden naar Nederland gehaald om hun werkwijze te presenteren en door middel van de TMF Game Awards wordt het Nederlandse veld onderscheiden.

Het in Amsterdam georganiseerde PICNIC heeft een plek veroverd op internationaal vlak op het gebied van digitale media, creatieve industrie, maar ook cultuur. Het evenement brengt theorie en praktijk samen; je kunt zeggen dat hier de mensen zitten die 'ons' moeten verkopen. Cinekid en Noorderslag zijn in Nederland, 'lekker duidelijke' festivals die met een publieks- en commerciele poot een sector neerzetten op nationaal en internationaal vlak.

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO), hoewel vaak bekritiseerd, zorgt voor overkoepelende initiatieven waarin omroepen samenwerken zoals het merk Zappelin voor jeugd en programma's als NOVA, Netwerk en EenVandaag. Door middel van het NPOX initiatief komen medewerkers van nieuwe media afdelingen van de publieke omroep bij elkaar.

Vanuit de e-cultuur organisaties worden op dit moment al discipline overschrijdende initiatieven georganiseerd zoals het tweejaarlijkse 'Short Ride in a Fast Machine' (Submarine) bundelt film, muziek, documentaire en games; 'Kom je Ook?' (Mediamatic) brengt cultuurinstellingen samen en brengt voorbeelden van web 2.0 in erfgoed en cultuur bij elkaar; en stelt de vraag hoe je het publiek betrekt bij je instelling en de participatie verhoogt.

Online intiatieven die informatie bundelen of werken als ontmoetingsplek zijn er in de vorm van het Media Art Platform, Mediamatic's sociale netwerk, Submarine Channel en de Virtueel Platform website.

Kwaliteiten van het e-cultuur veld
Wat zijn de kwaliteiten van het e-cultuur veld? Door middel korte stellingen op Post-ITs kwam het volgende beeld naar voren: Het e-cultuur veld bewandelt nieuwe paden die innovatie uitlokken, 'we zijn de Willie Wortels van de cultuur' - L@mpje. We staan als plankton aan het begin van een evolutie. Als ideeen eenmaal zijn doorontwikkeld en ze worden 'gejat', kan dat een mate van succes betekenen. Dit sluit ook aan op het proces van vorm-onderzoek (de basis), context-onderzoek (toepassing, effect) en tranformatie (de roll-out); hierdoor werken we aan de cultuur van morgen (The Tomorrow Institute). De kruisbestuiving van kunst en ICT die in dit proces samenkomen kunnen worden gezien als pioniers voor economische ontwikkelingen; als YouTube voor een VPRO publiek. Hierdoor vervullen we ook een functie als inspiratiebron. Maar deze is niet alleen te vervullen, een uniek kenmerk van het veld is ook de verbindingen die het legt met andere disciplines en commercie.

Eind januari wordt de volgende bijeenkomst voor marketing en communicatie in e-cultuur georganiseerd.

Contact

Share

Tags

Facebook comments