Kennis /

Samenwerking voor betere talentontwikkeling! Maar hoe?

verslag

— In de aanloop naar de Virtueel Platform Hot100 talentdag op 25 september tijdens PICNIC '08, werd de Hot100 Lunch georganiseerd in het eigen kantoor op de Amsterdamse Westergasfabriek.

De genodigden waren professionals, van talentorganisaties tot docenten, die in het dagelijks leven te maken hebben met creatief en innovatief media talent. Naast de lunch was er natuurlijk vooral aandacht voor gesprek, want wat is eigenlijk de status van e-culturele talenten (en vooral ook de ontplooiing ervan) in Nederland? Welke acties ondernemen talentorganisaties nu al? En hoe kan Virtueel Platform als sectorinstituut voor e-cultuur, hier aan bijdragen?

Samenwerking, zowel tussen opleidingen onderling als tussen creatieve en commerciële organisaties, blijkt nog steeds de sleutel tot succes. Maar ondanks goede voornemens blijkt samenwerking in de praktijk vaak lastiger dan gedacht. Verschil in werkwijze of doelstelling, of simpelweg de drempel voor studenten om voorbij de eigen stad te kijken kunnen roet in het eten gooien. Talentontwikkeling in digitale media en cultuur (e-cultuur) kan nog veel stappen zetten. Dit heeft niet alleen te maken met ontwikkeling van de student, maar ook met ontwikkeling van bestaande (opleidings)structuren.

Technologie is meer dan een tool

Een onderwijsinstelling die vroeger beschouwd werd als de voorhoede van innovatieve kunst, de Rietveld Academie, lijkt met de opkomst van digitale media vooralsnog achter te blijven, zo vertelt Dagan Cohen, docent van de Rietveld Academie en jong talent curator op onder andere de Next Web conference (PRE): 'Technologie wordt bij een opleiding als de Rietveld Academie al snel gezien als slechts een tool. En ik moet ook zeggen dat het niet goed gesteld is met creativiteit en technologie op de Rietveld academie in Amsterdam. De opleiding maakt nog weinig gebruik van de mogelijkheden van technologie.'

Een manier om de dialoog aan te gaan en informatie uit te wisselen is wellicht samenwerking tussen opleidingen, zo stelt Leonieke Verhoog van Virtueel Platform's Hot100. Karel Koch van GNR8, dat studenten en bedrijfsleven aan elkaar verbindt, haakt hier op in: 'Ik zie graag projecten die met elkaar mixen tussen opleidingen, dus samenwerkingen. Ook is er nog steeds de mentaliteit dat 80/90% van de studenten nog steeds wil gaan broadcasten als ze klaar zijn met een studie. Mijn stelling is dan ook dat je krijgt wat je zaait.'

Het belang van kennisdeling

Corline van Es van start-up motor Digitale Pioniers ziet ook in samenwerking en vooral kennisdeling de toekomst voor het doorontwikkeling van jonge talenten. Van Es: 'Wij krijgen veel goede aanmeldingen binnen waarin veel innovatie is te zien, maar ook vooral samenwerkingen tussen commerciëlen en niet-commerciëlen. Doordat er met een open source gedachte wordt gewerkt, waar het delen van kennis centraal staat, is er een meer creatieve aanpak merkbaar.' Het aangaan van samenwerkingsprojecten moet ook niet uit de weg worden gegaan, ook al zijn de resultaten misschien niet altijd gelijk goed, zo schetst Guido van Nispen van het IPAN: 'Als ik kijk naar crossmediale projecten, dan doen negen van de tien dingen het niet, maar het is juist van belang om die tien dingen wel te doen. Het verschil tussen commercieel en creatief is groot en het blijft lastig om de twee bij elkaar te brengen.'

Student, kijk voorbij je eigen stad!

Maar ook al kan de oplossing gezocht worden in samenwerking, en misschien zelfs in het curriculum van een opleiding worden opgenomen, het blijft voor studenten zelf een drempel om over hun eigen 'stad' heen te kijken. Polle de Maagt van Jong Tuig (“offline bier voor jonge online media talenten”): 'Kennis aantrekken is lastig en voor studenten blijft er een drempel bestaan om bijvoorbeeld de stap naar Amsterdam te maken om eens bij Mobile Monday te gaan kijken. Met Jong Tuig komen we via borrels bij elkaar, maar we willen niet als platform werken.'

Door een voorbeeld als Jong Tuig kunnen studenten tijdens hun opleiding al een netwerk opbouwen, maar vaak komen creatieve (design) studenten terecht bij een reclamebureau waar talentontwikkeling, en investering in talent, geen plaats heeft. Syreeta van Amelsvoort van VEA benadrukt deze benarde situatie: 'Er is het belang van investeren in talent en dat gebeurt te weinig. Door een net afgestudeerde vrij te laten, maar er ook goed in te investeren kun je het talent er ook echt uithalen. Bij een reclamebureau wordt vaak verwacht dat je alles kan, maar je leert niks bij, daar is geen ruimte voor. Hoewel het natuurlijk zo is, dat je het grootste deel pas leert na je opleiding.'

-----

Tijdens de Hot100 van Virtueel Platform op PICNIC '08 komen 100 creatieve media talenten uit het hele land bij elkaar om onderling ervaring, ideeën en kennis uit te wisselen. Bezoekers van PICNIC '08 worden uitgenodigd om langs te komen om de talenten te ontmoeten. Bekijk de Hot100 lijst en het programma op www.picnicnetwork.org/page/22897/en

-----

Share

Tags

Facebook comments