Kennis /

Verslag Innovation, Openness & Simplicity

— Wat is de rol van de culturele nieuwe media in het tot stand brengen van innovatie? Hoe kunnen gevestigde
instituties en overheidsorganen leren inspelen op een wereld van permanente innovatie en nieuwe ideeën?

Het Virtueel Platform (VP) organiseerde 3 december 2003 een scenario workshop geleid door Charles Leadbeater (Demos), adviseur van Tony Blair en schrijver van 'Up the Down Escalator, why the global pessimists are so wrong'. In dit boek signaleert hij randvoorwaarden voor een bescheiden optimisme over de kenniseconomie en de informatiemaatschappij. Dit vormde het uitgangspunt voor het Virtueel Platform om een selecte groep van experts scenario’s te laten uitwerken voor de toekomst van de kenniseconomie in Nederland en de toekomstige rol van de creatieve nieuwe media daarin. Het Virtueel Platform is geïnteresseerd in hoe de innovatieve praktijk kan leiden tot een werkbaar beleid. En in de eerste plaats in wat een project eigenlijk innovatief maakt.

Is de zachte kant van innovatie (creativiteit, nieuwe manieren van informatie verzamelen, verrijken en verspreiden) net zo belangrijk, en wellicht wel belangrijker dan de harde kant van innovatie (de productie van bits and atoms)? Wie initieert de nieuwe termen, concepten en toekomstvisies? Wie bepaalt welk idee het wel haalt naar een ander onderzoeksterrein, en welk idee een zachte dood sterft? Is innovatie mogelijk zonder een heldere visie, een lange termijn beeld op de maatschappij en de individuen daarin? Op welke gebieden is onderzoek en ontwikkeling hard nodig, en wie initieert dat?

Recentelijk organiseerde het Virtueel Platform de tweede e-culture fair in Amsterdam, waarvan de e-culture conferentie: investeren in innovatie een belangrijk onderdeel was. Met deze scenario workshop bouwt het VP voort op het succes van de fair en de conferentie. In het licht van de huidige beleidsontwikkeling op het gebied van e-cultuur en economie wil het VP een lange termijn visie voorstaan.

Lees het verslag in PDF formaat.

Facebook comments