Kennis /

Zonnig vijfjarig jubileum voor HOT100 talenten

verslag

HOT100 balonnen

— De vijfde editie van de HOT100 bracht weer de talenten op het gebied van media, technologie en kunst bij elkaar om te brainstormen over cases van opdrachtgevers.

​In het hele land waren de HOT100´s donderdag 15 september 2011 vroeg opgestaan om op tijd het pontje te kunnen nemen achter het Centraal Station in Amsterdam. De alumni van hogescholen en universiteit op het gebied van media, technologie en kunstopleidingen arriveerden stuk voor stuk nadat ze de overtocht van vijftien minuten naar het NDSM terrein hadden gemaakt.

3868

Het dagprogramma van dit jaar begon met de feestelijke binnenkomst van gouden HOT100 ballonnen en een enorme HOT100 tekstballon. De ochtend was gevuld met drie internationale sprekers: Annette Mees, David Bausola en Victor Hugo Celaya. De sprekers kregen elk een deel van de zaal tot hun beschikking en begonnen tegelijkertijd met hun verhaal. Aan het geroezemoes in de zaal te horen waren de HOT100´s actief betrokken bij het praatje en er werden dan ook volop vragen gesteld en beantwoord.

De deuren van de zaal werden geopend en het licht stroomde naar binnen en de HOT100´s naar buiten. Het was warm en het leek alsof we tijdens het 5-jarig jubileum jaar van HOT100´s een dag in het voorjaar te pakken hadden. Lunchpakketjes moesten door twee mensen gedeeld worden en het liefst met iemand die je nog niet kende. Dat was geen probleem. Iedereen zat heerlijk buiten op het kleine stukje grasmat voor de HOT100 locatie in de zon te ´picnic-en´.

Workshops
Het belangrijkste deel van de dag was misschien wel het middagprogramma dat gevuld was met workshops. De HOT100´s werden in zeven groepen verdeeld die elk verbonden waren aan een vraagstelling (zie facebook) van de volgende aanwezige organisatie: VPRO, Nieuwslab NOS op 3, Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), Boijmans van Beuningen museum, Dropstuff met NIMk, uitgeverij Valiz met het Institute for Network Cultures en als laatste Virtueel Platform zelf.

De hele middag waren de HOT100´s in groepjes verdeeld en bezig met het (her)formuleren en beantwoorden van de vraagstelling van hun deelgroep. Bij de VPRO was de overkoepelde vraag van de dag wat het betekent om nu, in de tijd van laptops op schoot, iPads naast je op de bank, twitter in je hand en de krant op tafel, media te gebruiken? Wat kan een zender (omroep) met zo'n nieuwe mediagebruiker, hoe zorgt een zender voor een zinvolle tweede of derde laag (verdieping, meer betrokkenheid, meer kijkers/luisteraars)?

3869

Aan de hand van Woord.nl een soort uitzendinggemist voor het gesproken woord en het idee van een tweede scherm zoals uitgeprobeerd bij Zomergasten, zocht de VPRO samen met de HOT100 deelgroep naar verdieping. Uiteindelijk was het maar een tiende deel van wat ze allemaal besproken hadden, vertelde Leonieke Verhoog van VPRO, maar was het een eye-opener om erachter te komen dat het vooral om de ervaring van de gebruiker gaat. Met het 'Enhanced Broadcast Experience´ model dat ze die dag hadden gemaakt verwacht de VPRO hier verder zicht op te krijgen.

De Openbare Bibliotheek Amsterdam was ook op zoek naar gelaagdheid voor haar bibliotheekgebruikers. Om een grotere verbinding te scheppen tussen offline en online gebruik, maakten de HOT100 deelnemers een ´social media strategy´ voor het komende jaar. De OBA zal op 7 juli 2012 vijf jaar gevestigd zijn op de huidige locatie en wil voor die datum twee van de drie uitkomsten van de HOT100 dag geimplementeerd hebben.

Bij de NOS op 3 workshop was de conclusie dat het visualiseren van datagebruik kan helpen om het nieuws een persoonlijke ervaring te laten worden. Digitale middelen kunnen ingezet worden om het nieuws verhaal persoonlijker te maken. Door duidelijke visualisatie kan er een gelaagdheid ontstaan van een nieuwbericht en kan het nieuws op die manier gepersonaliseerd worden. Het is spannend om een verhaal met behulp van digitale visualisatie gelaagdheid te geven.

3870

Museum Boiijmans van Beuningen stelde de vraag hoe ze bezoekers een interactievere museumervaring kunnen geven en Valiz Uitgeverij met het Institute for Network Cultures zocht naar nieuwe invalshoeken voor het publiceren van digitale kunstboeken. Dropstuff, Community Mobile en NIMk Media Art Mobile zijn grote kunstwerken die graag zoveel mogelijk interactie met het publiek in de openbare ruimte. Met de HOT100´s gingen ze op zoek naar mogelijkheden. Elke deelgroep is uitgenodigd bij een van de organisaties om verder te praten over de uitkomsten die uit de samenwerking van deze zonnige dag gekomen zijn.

Alle organisaties hadden een andere vraagstelling, maar overkoepelend hadden de vragen te maken met de zoektocht naar nieuwe manieren en invalshoeken om met digitale middelen om te gaan, om uiteindelijk de gebruiker een rijkere ervaring te geven. De meeste media bestaan al jaren en zijn niet nieuw, maar de manier waarop we het inzetten kan verrassende resultaten geven bewezen de HOT100´s maar weer.

Meer weten over de vraagstellingen van de organisaties en de uitkomsten van de dag? Hou Facebook, Twitter en onze website in de gaten voor foto´s, filmpjes en interviews en impressies van de dag. We zullen ook de cases blijven volgen en kijken hoe oplossingen in de praktijk zijn ingezet.

Auteur: Annelot Dits

Share

Tags

Facebook comments