Nieuws /

Google.ranking.com

— Google wil zich distantiëren van bedrijven die een hoger plaats in de ranglijsten van de zoekmachine willen kopen. De slogan is: bouw je site voor mensen, niet voor zoekmachines.

In 2005 blokkeerde Google tientallen Nederlandse bedrijven, omdat deze in samenwerking met gespecialiseerde bedrijven hogerop waren gekomen in de Google resultalenlijsten. Tijdelijk waren de bedrijven niet meer te vinden via Google. Het omzeilen en misleiden van zoekrobots middels een kunstgreep, met andere woorden het kopen van een plekje bovenaan, is waar Google momenteel campagne tegen aan het voeren is.

Het kleine bedrijf zal hiervan profiteren, maar het is ook goed nieuws voor de e-culturele sector. De e-cultuur bestaat uit veel kleine bedrijven en een hoop kunstenaars werken alleen. Vindbaarheid, of eigenlijk onvindbaarheid, is dan ook een veel voorkomend probleem. Het is op z'n minst bewonderenswaardig dat Google zelf hier verbetering in wil zien. De leeuw gaat zelf de situatie in het hol gaat verbeteren.

Matthew Trewhella, medewerker van Google, reist door Europa om deze nieuwe strategie te promoten. Verder heeft Google ook een website op gezet waar bedrijven informatie en tips kunnen vinden over hoe zij hun score kunnen verbeteren; www.google.com/webmasters . Hoewel Google zich tegen de misleiding keert, probeert het bedrijf de ontwikkeling van websites en hun rang wel te bevorderen.

Maar uiteindelijk ligt het ontwerp proces bij de bedrijven zelf. Google kan slechts een vruchtbare omgeving bieden. Trewhella benadrukt dan ook dat webdesigners hun site niet voor de zoekmachine moeten ontwerpen, maar voor mensen. Dit betekent duidelijke trefwoorden en goed leesbare teksten en links. Google lijkt hiermee een internet te willen creëren dat voor mensen is gemaakt en niet voor bots en webcrawlers.

Het is echter nog al iets om over te na te denken. De gigant Google moet een campagne voeren om het internet mens-vriendelijker te maken. Blijkbaar is een groot gedeelte van de websites teveel gericht op programma's en bots, die paradoxaal genoeg er voor moeten zorgen dat deze sites beter zichtbaar zijn voor het internet publiek. Je Google.ranking.com is je marktwaarde op het internet en hier ontstaat een hele eigen economie omheen.

Share

Facebook comments