Nieuws /
Meer service voor kijker 2.0
— Afgelopen dinsdag, 30 oktober, was er weer een Cross Media Café voor en door publieke en commerciële omroepen. Ditmaal ging het over Omroep en Kijker 2.0 en was de centrale vraag hoe er door de verschillende omroepen wordt omgegaan met de hedendaagse kijker.
Het meest opvallend aan deze bijeenkomst van commerciële en publieke omroepen, was de presentatie van Jochem de Gruyter, CRM-manager van SBS-broadcasting. Hij lichtte toe hoe de marketing van SBS steeds meer verschuift van een massale aanpak naar een gerichte 'klantontwikkeling', ofwel 1-op-1 marketing. Door alle acties van de 'klant' (of kijker) aan elkaar te koppelen in een Customer Relationship Management database, kan er gerichter en beter geadverteerd worden. Voor de cultuursector zou een dergelijke aanpak ook goed kunnen werken, wanneer de interesses van de bezoekers/kijkers/lezers/gebruikers gekoppeld zouden kunnen worden aan bepaalde tentoonstellingen, workshops of concerten. Denk bijvoorbeeld aan het 'als-je-dit-leuk-vindt-dan-zul-je-dit-waarschijnlijk-ook-interessant-vinden' systeem van Last.fm.
Een uitgebreid verslag van het Cross Media Café van 30 oktober over Omroep en Kijker 2.0 vindt u hier: http://www.immovator.nl