Nieuws /

Mocca kenniskring onderzoek over media-educatie

Mocca kenniskring media-educatie; foto door Karina Bogaerds

— Hoe kan media-educatie verankerd worden in het Amsterdamse onderwijs? Deze vraag is het uitgangspunt van het onderzoeksrapport media-educatie dat Mocca onlangs heeft uitgebracht.

De introductie van het rapport schetst het beeld van ons dagelijks leven wat steeds meer in het teken van de invloed van beeld en media: 'Het gedrukte woord als medium voor kennisoverdracht krijgt serieuze concurrentie van het visuele beeld. Het visuele beeld is er in uiteenlopende verschijningsvormen: in fotografie, internet, blogs, reclame, design, graffiti, beeldende kunst, video en in andere nieuwe media. Nieuwe media zoals televisie en internet overspoelen ons met visuele informatie. Deze visuele informatie ondergaan wij niet zomaar, vooral jongeren zijn zowel mediaconsument als mediaproducent. Wij moeten ons daarom afvragen hoe mediawijs jongeren zijn en hoe wij hun de weg kunnen wijzen in mediawijsheid.'

Onder leiding van Anouck Wolf en Kiran Sukul van Mocca, is eind 2008 begnonen met de eerste voorbereidingen voor een kenniskring over media-educatie in Amsterdam. Een van de experts die door Wolf en Sukul geinterviewd is, is Cathy Brickwood van Virtueel Platform. Andere geinterviewden zijn: Jan Ensink van Cultuurnetwerk, Emiel Heijnen van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Martine Wiebenga van Beeld en Geluid, Saranna Maureau van de Stichting Breedband Onderwijs Amsterdam,  Frank Verveen van ETV en ROC Mondriaan, Marieke Hochstenbach van het Creative Learning Lab, Remco Pijpers van Mijn Kind Online, en Florine Wiebenga van het Nederlands Instituut voor Filmeducatie.

Het volledige rapport is te lezen op de website van Mocca.

Share

Facebook comments