Nieuws /
Plasterk bouwt op naar 'multimediawet'
— Op 5 oktober 2007 heeft Minister Plasterk een brief gestuurd aan de Tweede Kamer, met het voorstel om de Mediawet te wijzigen. Naast de belangrijke wijziging om de A-status (300.000 leden) en de B-status (150.000) voor omroepverenigingen af te schaffen, ligt de nadruk in de brief op de multimediale ontwikkeling van de Publieke Omroep en de nieuwe generatie mediagebruikers.
" Ik vind het belangrijk dat de bezieling van programmamakers voluit tot haar recht komt, dat zij in een druk, digitaal medialandschap alle aandacht kunnen richten op het journalistieke en creatieve werk en op de kijkers en luisteraars."
Met de alomtegenwoordige digitale media, besteedt een mens tegenwoordig meer tijd aan media dan aan werk, opleiding en andere activiteiten. Daarom ziet de minister een groot belang in een publieke omroep waar kwaliteit, verscheidenheid en onafhankelijkheid gewaarborgd worden.
Ook is er aandacht voor het digitale domein van de publieke omroep. Plasterk: "Een moderne publieke omroep is een multimediaal bedrijf. Door digitale technologie zijn de wegen om de burger te bedienen talloos. Het kabinet vindt het de kunst en ook een opdracht voor de publieke omroep om al die mogelijkheden te benutten."
Omdat er veel spelers zijn in het digitale medialandschap wil het kabinet er ook voor zorgen dat samen werken tussen de publieke omoep en journalistieke, culturele en maatschappelijke organisaties makkelijker wordt. In de digitale omgeving is het belangrijk dat de omroepen flexibel bijdragen aan de diverse publieke kanalen en moet er ook ruimte zijn voor onafhankelijke makers van publieke content. De positie van onafhankelijke makers vraagt bijzondere aandacht. Zij verkeren vaak in een zwakke(re) onderhandelingspositie ten opzichte van de publieke omroep. Het kabinet onderzoekt nog of hun positie versterkt kan worden door een wettelijke regeling voor het auteurscontracten-recht.
(Zie Ons Creatief Vermogen. Brief cultuur en Economie. Bijlage bij: Kamerstukken, 2005/06, 27406, nr. 57, Tweede Kamer)
Het kabinet benadrukt het belang van een publieke taak binnen dit digitale domein: "[H]et mediagebruik [verandert] onder invloed van digitalisering. Kinderen en jongeren zijn opgegroeid met internet en de mobiele telefoon. Zo langzamerhand gaat dat ten koste van de tijd die zij besteden aan radio en televisie. Op de nieuwe netwerken ondervinden de omroepen – publiek en commercieel – nog meer concurrentie. Allerlei andere organisaties leveren er namelijk ook audiovisuele diensten, en allemaal vechten ze om schaarse rechten, talent, inkomsten en tijd van het publiek. De verwachting is dat in het digitale medialandschap alleen sterke merken een goede positie houden. De cruciale vraag is of de publieke omroep daarbij blijft."
De hele brief is te lezen op: http://www.minocw.nl
Op maandag 15 oktober 2007 zal er tijdens het Cinekid festival, onder leiding van het Stimuleringsfonds en Virtueel Platform, gediscussieerd worden over het publieke aanbod voor kinderen op het digitale domein. Meer informatie over dit debat is te lezen in het verslag.