Nieuws /
Virtueel Platform kritisch over adviezen kunstraad Amsterdam
— De Amsterdamse kunstraad heeft twee vooraanstaande e-cultuur instellingen, Waag Society en STEIM, geen subsidie verleend.
Vreder komt uit de adviezen van de kunstraad een beeld naar voren van een raad die geen kennis van-, of ervaring met de ontwikkelingen in het digitale media veld heeft.
In het 2.0 tijdperk verschuift de macht juist meer en meer naar de gebruiker en komt maken, remixen en publiceren voor een steeds groter deel van de bevolking binnen bereik. In een sterk gemedialiseerde samenleving wordt het zelf beoordelen van de kwaliteit van content een voorwaarde voor deelname aan de informatiemaatschappij.
In een dergelijk tijdsgewricht is het een gemankeerde kunstraad die niet herkent hoe het toepassen van digitale media tegelijk een exploratie van die media kan zijn (denk aan The Girlfriend Experience van Mediamatic). Een kunstraad die 'interactieve toepassingen', 'instrumenten' en 'het maken van tools' niet binnen de kunsten weet te plaatsen is dan een kunstraad 1.0.
Het Virtueel Platform organiseerde op 8 april het Cultuur 3.0 debat om aandacht te vragen voor de digitale kunst-en cultuur. Positieve adviezen- en beleidsvoornemens ten spijt is er nog erg veel ruis in het communiceren en oordelen over en door het veld.
E-cultuur: 2.0 wordt niet gewaardeerd
Waag Society heeft niets gekregen en 350.000 euro gevraagd. De kunstraad constateert dat de Waag zich concentreert op het leveren van instrumenten en meent dat er geen innovatie is op het gebied van digitale media en kunst, maar eerder op het vlak van interactieve toepassingen. MediaMatic heeft ruim een ton gekregen en 360.000 euro gevraagd. De kunstraad merkt op dat de laboratoriumfunctie van MediaMatic niet uit de verf komt; nieuwe media worden instrumenteel gebruikt, maar niet geëxploreerd. De aanvraag is in tweede instantie bij 'beeldende kunsten' ondergebracht. Cinekid heeft 550.000 euro gevraagd en 283.600 gekregen. De kunstraad ziet in de ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media vooral 'toepassingen' van educatieve of commerciële producten. De kunstraad constateert dat, op het gebied van educatie door middel van digitale media, bij Cinekid het zich eigen maken van de tools centraal staat en dat dit belangrijker is dan de kunstzinnige uitkomst.
De content-creatie van e-Cultuur komt echter wel naar voren in het advies. Dit is te zien aan de honorering van SubmarineChannel. De organisatie heeft 75.000 euro aangevraagd en dit bedrag is ook toegewezen gekregen door de Kunstraad. De labfunctie van SubmarineChannel uit zich vooral in het experimenteren met beeldtaal en onderzoek naar het filmische en verhalende binnen nieuwe ontwikkelingen van de bewegende visuele cultuur. De kunstraad meldt dat wat SubmarineChannel in de praktijk brengt, op artistiek inhoudelijk niveau bijzonder interessant is.
Ruis in de communicatie
In het beleidsplan van het Nederlands Instituut voor Mediakunst (NIMk) wordt duidelijk gerefereerd naar de intentie om onderzoek te willen doen naar mobiele technologieën, interactieve architectuur en virtuele werelden. De raad karakteriseert deze intenties echter als volgt: 'het onderzoek naar vormen van mediakunst vervult het (vanouds) een facilitaire functie.' Het NIMk ontvangt uiteindelijk hetzelfde bedrag als voorheen, 190.988 euro, waar 250.192 euro gevraagd werd. Hoewel de waardering voor het NIMk groot is en wordt aangegeven dat er een helder beleidsplan is, wordt er geen extra geld vrijgemaakt voor komende jaren. De toekomstplannen, onder andere op het gebied van internationalisering en uitbreiding, worden niet financieel ondersteund.
Tot slot wordt de subsidiëring van STEIM niet gehonoreerd. De subsidie vanuit de Amsterdamse kunstraad was 67.370 en STEIM vroeg 100.080. Vanuit het advies wordt STEIM gezien als een zeer laagdrempelige organisatie die in het verleden een duidelijke impact had. Deze voortrekkersrol spreekt volgens de raad echter niet uit het huidige beleidsplan. De ontwikkelingen op multidisciplinair gebied worden gemist, hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan technici die met musici samenwerken. Dit is een vreemde opmerking, omdat STEIM zich daarin juist onderscheidt van andere platformen. Daarnaast wordt geconcludeerd dat STEIM ook geen podium biedt voor dergelijke vernieuwingen. Ook hier wordt gerefereerd naar het beleidsplan terwijl de praktijk anders laat zien.
Virtueel Platform adviseert de kunstraad om verder te kijken dan de beleidsplannen en meer deel te nemen aan de praktijk.