Animaatje
Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.
Spelen met zand moest leuker en interactiever kunnen, bedacht De Waag CLL-stagiair Karim Amrani in 2008. Het idee voor Zand 2.0 was geboren. Amrani wilde beelden op het zand projecteren en ontwikkelde hiervoor zelf software die in combinatie met de interactive whiteboard-technologie van Johnny Lee werkt. Amsterdamse Basisschool de Roos werd testschool. De leraren reageerden enthousiast.
CLL en de Roos hebben 'Zand 2.0' onder de naam Animaatje als innovatieproject ingediend bij Kennisnet. De partijen hebben gezamelijk bekeken hoe het project in de kleuterklas kon worden geimplementeerd. Omdat er op De Roos veel kinderen met een taalachterstand zitten werd interactie een speerpunt.
Animaatje bestaat uit een zandtafel met een beamer erboven die is aangesloten op een laptop. De beamer projecteert het beeld van de laptop op het zand. De software wordt bediend met een laserpen die via infrarood is verbonden met een Wiimote. De kinderen kunnen verschillende kleuren en animaties (onder andere beestjes) op het zand laten verschijnen zodat de zandkastelen gaan leven en verhalen ontstaan. Kinderen spelen Animaatje altijd met minstens een ander kind waardoor ze moeten overleggen, samenwerken en samen delen. Daarnaast oefenen de kinderen met de laserpen hun grove en fijne motoriek.
Het installeren en introduceren van Animaatje kost leerkrachten vrij veel tijd. Ervaring heeft geleerd dat hoe meer tijd en aandacht er aan Animaatje wordt besteed, hoe creatiever de kinderen ermee omgaan en hoe meer ze ervan leren. Er blijkt nog wel behoefte aan meer thema's en nog meer interactiviteit. Animaatje is nog lang niet uitontwikkeld.
auteur: Serena Eek
Gemaakt door
Eindoordeel
- bijzondere integratie van nieuwe media in het onderwijs
Gerelateerde thema's
Interessante ontwikkelingen die organisatiebreed worden behandeld.