ARtours
Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.
ARtours werkt met augmented reality (AR), een locatieve mediatechniek waarmee visuele informatie (al dan niet in 3D) over een live camera stream op het beeldscherm gevisualiseerd wordt. De informatie is gekoppeld aan een geografische locatie en kan op die plekken door middel van GPS of beeldherkenning gelokaliseerd worden. De combinatie van AR en GPS maakt multimediale tours mogelijk die de muren van het museum overstijgen waar deze met de audiotour beperkt bleven tot het museum zelf.
Bij ARtours kan gedacht worden aan moderne kunsttentoonstellingen op het Museumplein of een Berlageklok uit de collectie van het Stedelijk gevisualiseerd op zijn oorspronkelijke locatie in het Binnenhuis aan de Amsterdamse Raadhuisstraat.
Met ARtours is het Stedelijk het eerste museum dat de mogelijkheden van AR voor narratieve doeleinden onderzoekt en ontwikkelt. Tours gecreëerd door de curatoren van het Stedelijk vormen hiermee een innovatieve manier van kennisoverdracht tussen museum en het publiek. Daarnaast biedt het open source platform het publiek ook de mogelijkheid om eigen tours te creëren, waarmee ook de ‘leek’ de mogelijkheid krijgt zijn kennis van de collectie van het Stedelijk te delen.
ARtours is ontwikkeld met Layar, maar inmiddels zijn er ook andere AR-browsers beschikbaar (bijvoorbeeld Junaio) en hebben ontwikkelaars meer keuzevrijheid gekregen als het gaat om AR-toepassingen. Of op een ander platform zal worden overgestapt is afwachten. Ook gaat het Stedelijk samenwerken met andere musea en krijgt de gebruiker een centralere plek door middel van social media en user generated content.
auteur: Niels Kerssens
Gemaakt door
Afnemers
Eindoordeel
- nieuw gebruik van augmented reality
- doorbreekt de muren van het museum
Gerelateerde thema's
Interessante ontwikkelingen die organisatiebreed worden behandeld.