Friends
Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.
- Friends (Fourcelabs)
Sinds oktober 2010 spelen de bewoners van de studentenflat City Campus Max in Utrecht met hun 'Friends' terwijl ze op de lift wachten.
Door goed te timen kunnen de spelers de geanimeerde dieren voeren en nieuwe beesten aan hun verzameling toevoegen.
In september 2011 zijn de Friends competitief geworden. Nu strijden bewoners uit de twee flattorens wekelijks tegen elkaar om hun virtuele huisdieren zo ver mogelijk te laten reizen.
Samen met innovatiecentrum Syntens onderzoekt Fourcelabs de mogelijkheden om Friends ook te integreren in zorginstellingen als ziekenhuizen of revalidatiecentra. Tijdens het onderzoekstraject wordt onderzocht of de principes van de speelse omgeving kunnen worden ingezet om patiënten afleiding te bieden.
Tijdens testdagen in diverse instellingen wordt bestudeerd hoe verschillende doelgroepen reageren op de spelomgeving. Er wordt hierbij extra gelet op sociale interactie, het plezier en het begrip bij spelers. De ontwikkeling van het onderzoek is hier te volgen.
FourceLabs ontwerpt innovatieve game-installaties die de virtuele en fysieke wereld met elkaar verbinden. Ze ontwikkelen graag 'play spaces'; publieke ruimten die worden getransformeerd tot interactieve speelse omgevingen. Naast Friends ontwikkelde FourceLabs onder andere Waterleven, een interactieve lichtsculptuur in en op het water.
FourceLabs ontwerpt innovatieve game-installaties die de virtuele en fysieke wereld met elkaar verbinden. Ze ontwikkelen graag 'play spaces'; publieke ruimten die worden getransformeerd tot interactieve speelse omgevingen. Naast Friends ontwikkelde FourceLabs onder andere Waterleven, een interactieve lichtsculptuur in en op het water.
auteur: Katía TruijenGemaakt door
Eindoordeel
- bevordert sociale cohesie van een plek
- toepasbaar in verschillende maatschappelijke contexten