Get H2O
Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.
Een groep jonge Kenianen ontwikkelde in samenwerking met ontwerpers van het Amsterdamse co-ontwerpbedrijf Butterfly Works en het consultancy bureau voor jongerencommunicatie Mamabits uit Nairobi een bordspel. Dit spel werd vervolgens vertaald naar een mobiele game. Mobiele telefoons zijn met name onder Keniaanse jongeren ontzettend populair.
GetH2O is een tactisch spel rondom schaarse middelen (waaronder water) met als doel zes huizen te bouwen voor jou en je familie. Het gaat erom jouw welzijn en dat van de gemeenschap in balans te houden. Het spelen van H2O creeert bewustzijn over hoe vredig om te gaan met problemen in de gemeenschap. Tijdens het spel worden mogelijke oplossingen en resultaten gepresenteerd. Het spel biedt een motiverende, uitnodigende omgeving waarin spelers kennis opdoen en sterker worden.
- Get H2O (foto: Butterfly Works)
Het bordspel is geintegreerd in het curriculum van de lessen van het Keniaanse cross media programma Sambaza Peace www.sambazapeace.org en wordt gebruikt in programma's in jeugdgroepen en gemeenschapscentra in het land. Sambaza Peace wil een cultuur van vrede onder jongeren stichten door ze kennis, vaardigheden, waarden en houdingen aan te reiken die nodig zijn om vreedzaam samen te leven. Het project benadrukt de noodzaak voor een nieuwe en innovatieve aanpak om jongeren te betrekken bij positeve verandering.
De mobiele game kan via verschillende Afrikaanse mobiele portals gedownload worden. De Facebookpagina staat ter beschikking voor discussies. De mobiele game is in januari 2011 bescheiden gelanceerd in Nairobi, de grote lancering voor Kenia en Uganda staat gepland voor juli. Om de game wijd te verspreiden zal worden samengewerkt met Nokia East Africa en lokale jeugdgroepen in beide landen. Inmiddels is ook een online Flash-versie van het spel verschenen.
Uit gebruikerstesten is gebleken dat de situaties uit het
spel herkenbaar zijn, de betrokkenheid groot en daarmee ook de potentie om bij
te dragen aan een betekenisvolle discussie en vreedzame ontwikkeling. Mobiele
games lijken een ideaal middel om jongeren in stedelijk oostelijk Afrika te
helpen om goed om te gaan met de vele uitdagingen die ze tegenkomen en een
steentje bij te dragen aan een betere toekomst.
Auteur: Katía Truijen
Eindoordeel
- creërt spelenderwijs bewustzijn over maatschappelijke problemen
Gerelateerde thema's
Interessante ontwikkelingen die organisatiebreed worden behandeld.