Best practice /

Go-for-IT!

Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.

This is e-culture

Go For It Rotterdam

Met Go-for-IT! onderzoekt The Patchingzone door middel van artistiek onderzoek de mogelijkheden van creatieve technologische applicaties voor co-creatie en samenwerking in de publieke ruimte van de Rotterdamse wijk Feijenoord.

Go-for-IT! is specifiek gericht op jongeren. Zo worden er voor Rotterdamse jongeren diverse workshops en publieke evenementen georganiseerd op het gebied van hedendaagse technologie, zoals ‘wearables’, e-fashion en mobiele communicatie. Het resultaat van de workshops en evenementen vormt uiteindelijk de basis voor een interactief stadsspel dat samen met de jongeren in Feijenoord is gespeeld.

Het artistiek onderzoek wordt geleid door een interdisciplinaire groep van studenten en kunstenaars die werken binnen de ‘Processpatching’ methode. Dit is een door Anne Nigten ontwikkelde informele en bottom-up methode waar disciplinespecifieke methoden en benaderingswijzen en gebruikte materialen op experimentele en creatieve wijze aan elkaar worden verbonden. Op deze transdisciplinaire manier worden zowel de workshops als de stadsgame ontwikkeld.

Door deelname aan de workshops en het creëren van het stadsspel leren de jongeren nieuwe media technologieën via creatief gebruik een praktische toepassing te geven. Naast innovatie in het transdisciplinair ontwikkelingsproces ligt daarmee een belangrijke kracht van Go-for-IT! in zijn educatieve aspecten. Jongeren worden actief betrokken bij de ontwikkeling van de uiteindelijke game. Zij maken op creatieve wijze kennis met het toepassen van technologie voor het ontwikkelen van mediaproducten waarvan ze normaal gesproken alleen de afnemer zijn.

Het Patching Zone project Big South Lab gaat verder waar Go-for-IT! stopt. In dit nieuwe project maakt de Patching Zone gebruik van de gemaakte contacten in Rotterdam Zuid voor het opzetten van een mobiel medialab dat jongeren de ervaring moet geven te werken met digitale media en hen te stimuleren om zelf te ondernemen in de creatieve media.

auteur: Niels Kerssens

Gemaakt door

The Patchingzone

Transdisciplinair innovatielab

bekijk website

Eindoordeel

  • educatief sterk door jongeren actief te betrekken
  • maakt jongeren bewust van de werking van sociale media

Share

Ranken

  1. 3 sterren
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. 4
  6. 5

Tags

Facebook comments