Best practice /

ikRIP

Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.

This is e-culture

IKrip (foto: Mediamatic)

ikRIP van Mediamatic stipt de vraag aan welke rol overlijden heeft op het sociale web. De website www.ikrip.nl is bedoeld als nieuwe toepassing van internet om niet alleen je online aanwezigheid in het heden, maar ook die in de toekomst te kunnen bepalen.

ikRIP maakt het mogelijk voor de gebruiker om aan te geven wat met zijn of haar profielgegevens gebeurt na overlijden. Na het overlijden van de betreffende persoon zal een webmaster de laatste wensen die in ikRIP zijn ingevoerd, uitvoeren.

Het ikRIP project van Mediamatic uit 2009 was vooral thematisch een voorloper van huidige ontwikkelingen als de Hyves Gedenksteen in 2011. ikRIP speelde in op een vraag die steeds actueler werd naarmate het sociale web (Web 2.0) groeide en ieder persoon profielen aan zou gaan maken: Wat te doen met persoonlijke online profielen op sociale netwerken als iemand is overleden?

Naast deze vraag, die vooral voor gebruikers en nabestaanden bedoeld is en inspeelt op een praktische vraag, is er ook de opkomst van het sociale profiel als gedenkplaats na het overlijden van een gebruiker. Bij ikRIP krijgt de gebruiker zelf de mogelijkheid om aan te geven wat hij wil. Zo kan het profiel bevroren worden, gewist, of overgedragen aan een vriend.

ikRIP was zijn tijd vooruit en stipte een vraag aan die bij ons zal blijven zolang wij als gebruikers content aanmaken op Internet. Het NOS journaal en RTL 4 nieuws maakten in 2009 een item over ikRIP, maar qua implementatie durfden Hyves en andere marktpartijen het destijds nog niet aan, ondanks pogingen van Mediamatic om hen te interesseren. Pas in 2011 kwamen er meer commerciële projecten die aanhaakten op deze vraag, zoals de eerder vermeldde Gedenksteen op Hyves.

Naast de online applicatie die gekoppeld is aan Mediamatic's AnyMeta CMS, werd er in januari 2009 ook een tentoonstelling en meerdere workshops rond het thema georganiseerd.

Gemaakt door

Mediamatic

Cultuur en technologie

bekijk website

Eindoordeel

  • maakt bewust van beschikbaarheid van je persoonlijke data online
  • aanjager van maatschappelijke discussie over openbaarheid van privégegevens

Share

Ranken

  1. 3 sterren
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. 4
  6. 5

Gerelateerde thema's

Interessante ontwikkelingen die organisatiebreed worden behandeld.

Tags

Facebook comments