One Frame of Fame
Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.
Vanaf januari 2010 kan iedereen die het leuk vindt één frame uit de video van More is Less naspelen en opnemen met een webcam. Binnen een uur kom je al voor in de nieuwste online versie van de clip. Een jaar na de release hebben al bijna 29.000 mensen meegewerkt aan het publieksproject One Frame of Fame.
De video is een mix van materiaal van de band en van buitenstaanders. In het begin van het filmpje kijken de leden van C-Mon & Kypski in de camera alsof het een spiegel is en fatsoeneren zichzelf. Al gauw volgen de eerste frames met buitenstaanders en wordt de band wantrouwig. De bandleden proberen uit te vinden of de intriganten ze nadoen door vreemde houdingen aan te nemen. Uiteindelijk nemen de indringers het over.
Het concept voor More is Less is afkomstig van videokunstenaar Roel Wouters en grafisch ontwerper Jonathan Puckey. Achter het eenvoudige uiterlijk van de clip schuilt een hele organisatie. Alleen al de opnames voor het vaste onderdeel van de video namen vier dagen in beslag. Het was afwachten hoe het publiek op het concept zou reageren en hoe serieus ze mee zouden werken. Duizenden inzendingen stroomden van over de hele wereld binnen en het niveau ervan is de bedenkers tot op heden erg meegevallen.
Om te voorkomen dat er ongewenste uitingen in beeld komen zijn er mensen die de beelden controleren voordat ze worden uitgezonden. Elk beeld wordt naar het bedrijf Crowdflower gestuurd, dat op zijn beurt weer mensen inhuurt bij Amazon Mechanical Turk. Op MTV wordt vanwege technische beperkingen een compilatie van de beste inzendingen uitgezonden en helaas niet elke dag een verse versie.
auteur: Serena Eek
Gemaakt door
Afnemers
Eindoordeel
- slim crowdsourcing project
- introductie van crowdsourcing bij het brede publiek
- doorlopend project, deelname nog steeds mogelijk