SonOrb
Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.
De SonOrb bestaat uit 12 gekleurde bollen en 24 witte zuilen. De bovenkant van de zuilen hebben een uitsparing waar de bollen in passen. Wanneer je er een bol op legt, licht deze op en klinkt geluid. Elke bol beschikt over een eigen kleur en een eigen geluid. De toonhoogte van het geluid van een bol varieert afhankelijk van de zuil waar je hem op legt. Hoge zuilen zorgen voor een hogere toon, lage voor een lagere. De bollen kunnen ook op de zuil worden gedraaid wat nog meer variatie in toon geeft. Door meerdere bollen op verschillende zuilen te plaatsen en met de combinaties te spelen ontstaat een compositie.
Tijdens muziekvoorstellingen met akoestische instrumenten is meestal direct duidelijk welk geluid waar vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Er is een duidelijke causaal verband: het geluid komt uit een tastbaar, resonerend voorwerp en klinkt vanwege een fysieke actie. De SonOrb creeert in real-time abstracte elektronische geluiden. Bij elektronisch geluid is het verband niet meteen duidelijk. Om de geluiden inzichtelijker te maken heeft Paulus een verbinding gemaakt met een fysiek object: de gekleurde bol.
Exacte geluidskleuren, toonhoogtes en harmonische eigenschappen zijn voorgeprogrammeerd en klinken door simpele handelingen. Zo kunnen de kinderen zich bezighouden met de grotere lijnen van de compositie en sneller tot resultaten komen.
Sinds september 2010 staat de SonOrb permanent in de Klankspeeltuin. De Klankspeeltuin is een initiatief van het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam met verschillende geluidsinstallaties waarmee kinderen onder begeleiding van volwassenen kunnen experimenteren met geluid. Dankzij geluidspaddestoel Omni, muzikale dansvloer Kosmi, geluid-tekenaar Xenax, de klankeninstallatie SonOrb en de speciaal ingerichte Cybercorner is het nu mogelijk interactief je eigen spannende muziek te componeren.
auteur: Serena Eek (toevoeging van Annelot Dits)
Gemaakt door
Afnemers
Eindoordeel
- interessante experimentele leeromgeving voor kinderen