Super Crate Box
Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.
- Vlambeer
Games worden alsmaar realistischer. Sommige spellen worden interactieve films genoemd en maken gebruik van echte acteurs. Voor de game Grand Theft Auto IV werd er door zo'n duizend gamedesigners gewerkt om een realistische virtuele versie van Manhattan te bouwen. Ondertussen is er ook een tegenbeweging: klassieke arcade games als Pac Man en Super Mario zijn nog steeds populair en er worden veel nieuwe games in retrostijl gebouwd.
Rami Ismail en Jan Willem Nijman studeren Game Design and Development aan de HKU, en vormen samen het gamecollectief Vlambeer. Hun doel is om spellen te maken waar spelers vooral veel plezier aan beleven. Ze bouwen geen gedetailleerde spelomgevingen, maar minimalistische levels die een ode brengen aan de ouderwetse arcade game-ervaring. Ismail en Nijman werken steeds een dag lang aan een nieuwe game. Wanneer het spel aan het einde van de dag niet met plezier gespeeld kan worden, beginnen ze aan een nieuw project. De tools waarmee ze werken zijn simpel. Veel prototypes worden gebouwd in Game Maker, een programma waarmee ook amateurs games kunnen bouwen.
Het spel Super Crate Box is een platform en shooter game. De opdracht is om in elk level zoveel mogelijk kratten op te rapen terwijl je vijanden ontwijkt. Telkens wanneer je zo'n krat oppakt verandert je wapen en daarmee je speltactiek. Super Crate Box kan zowel op PC en Mac (gratis software) als op de iPad en smartphone gespeeld worden. Het spel voor Mac en PC werd sinds de release in 2010 al miljoenen keren gedownload. De IOS versie voor iPhone en iPad verscheen begin 2012; binnen vijf dagen werden in het spel al meer dan 20 miljoen kratjes opgeraapt.
Vlambeer won met hun minimalistische games al veel prijzen op festivals. Hun debuutgame Radical Fishing werd verkozen tot beste online game tijdens de Dutch Game Awards in 2011. Super Crate Box kreeg eerder al de 'Excellence in Design' award tijdens het Independent Game Festival 2011 in San Fransisco.
Tijdens Virtueel Platform's How Do You Do 2011 in Eindhoven, vertelden Ismail en Nijman over hun manier van werken. Lees hier de blogpost.
Auteur: Katía Truijen
Gemaakt door
Eindoordeel
- goed ontworpen gameplay en visuals