Best practice /

The Deleted City

Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.

This is e-culture

The Deleted City - Richard Vijgen

Richard Vijgen maakte 650 gigabyte aan verwijderde homepages opnieuw toegankelijk. Met zijn interactieve datavisualisatie kun je oneindig navigeren door het digitale ‘Pompeii’ van GeoCities.

Lang voor de opkomst van sociale media als Facebook, bood GeoCities internetgebruikers een eigen plek op het web. Tientallen miljoenen mensen maakten gratis webpagina’s aan, met daarop informatie over zichzelf of over onderwerpen waarin ze gespecialiseerd waren. Door deze homepages per thema te verbinden ontstonden er ‘buurten’ zoals Vienna met pagina’s over klassieke muziek en ballet, of Pentagon voor verhalen van militairen.

In 2009 werd GeoCities offline gehaald door het internetbedrijf Yahoo!, dat de digitale stad in 2001 voor 3,5 miljard dollar had gekocht. GeoCities was inmiddels leeggelopen. De meeste gebruikers waren overgestapt naar andere webhosting bedrijven of sociale media als Myspace en Facebook. Vlak voor de site definitief werd verwijderd, maakte The Archive Team een back-up van 650 gigabyte aan data die in tien jaar tijd door ruim 35 miljoen gebruikers was opgebouwd.

Informatie designer Richard Vijgen vertaalde dit gigantische bestand naar een interactieve visualisatie. Het GeoCities archief wordt geordend per buurt en als een grote blauwdruk van een stad met huizen weergegeven. Op de kaart vind je de namen van de verschillende buurten terug, en kun je de individuele homepages bezoeken door in te zoomen. Met The Deleted City blijft dit deel van onze internetgeschiedenis niet alleen bewaard in een archief, maar is ze ook toegankelijk en leesbaar voor eindgebruikers. Vijgen werkt graag met databestanden die omvangrijk en complex zijn, juist omdat het moeilijk is om je voor te stellen wat de vorm van die informatie precies is.

Andere projecten waarin Vijgen informatie op een bijzondere manier in kaart brengt zijn de Transitiekaart van het Departement Tijdelijke Ordening of de Pentacoste Atlas, die hij samen maakte met filmmaker Bregtje van der Haak. Steeds verkent Vijgen de grenzen tussen interactieve media en de sociale, virtuele of fysieke ruimte, waardoor verhalen als die van GeoCities op een nieuwe, interactieve manier verteld kunnen worden.

auteur: Katía Truijen

Lees hier het interview van Virtueel Platform met Richard Vijgen voor How Do You Do 2011.

Gemaakt door

Richard Vijgen

information designer

bekijk website

Eindoordeel

  • voorbeeldstellende datavisualisatie
  • innovatieve manier van het archiveren van het internet

Share

Ranken

  1. 3 sterren
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. 4
  6. 5

Gerelateerde thema's

Interessante ontwikkelingen die organisatiebreed worden behandeld.

Tags

Facebook comments