Touch Me
Met Best Practice presenteren we de beste en meest opvallende e-cultuur in Nederland.
Door een deel van je lichaam tegen een glazen wand te plaatsen, ontstaat hiervan een afdruk op de wand. De afbeeldingen van het publiek worden door de installatie opgeslagen, en getoond wanneer de wand niet gebruikt wordt. Touch Me fungeert daarmee ook als het geheugen van een ruimte.
Touch Me is ontworpen door Blendid, een interactie-ontwerpcollectief van David Kousemaker en Tim Olden. De installatie is speciaal ontworpen voor moderne ruimtes die grote groepen mensen efficiënt van A naar B een routing laten volgen, zonder dat de bezoekers enige invloed hebben op (het gebruik van) de ruimte. Zelfs eventuele voetsporen worden bij een volgende schoonmaakbeurt uitgewist.
- Touch Me (VPRO Vrij Denken festival 2011)
Om tegenwicht te bieden aan dit puur efficiënte gebruik van de openbare ruimte biedt Touch Me het publiek een tool om zich de ruimte toe te eigenen. Of eigenlijk: zich door de ruimte zelf toe te laten eigenen. Deze wisselwerking van de openbare ruimte met het publiek maakt van de ruimte een levende plek. Zoals men altijd al namen in bomen kerft, of de stad vult met graffiti, zo biedt ook Touch Me een plek om persoonlijke sporen achter te laten.
Touch Me werkt met behulp van een camera, een computer en diaprojector. De persoon die plaatsneemt bij de glazen wand wordt door het glas gefotografeerd, en vervolgens vanaf de achterzijde van de wand geprojecteerd. Op deze manier ontstaat een 'afdruk' van de gebruiker. Blendid is gespecialiseerd in interactie ontwerp. Het project Swarm werd eerder al uitgeroepen tot Best Practice.
Touch me was onder andere te zien tijdens de tentoonstelling Synthetic Times in het National Art Museum in Beijing.
auteur: Katía Truijen
Gemaakt door
Eindoordeel
- goed interactie ontwerp
- biedt tegenwicht aan de gangbare anonimiteit in de publieke ruimte
Gerelateerde thema's
Interessante ontwikkelingen die organisatiebreed worden behandeld.