Kennis /
Cultuur 3.0: Creatieve Industrie
— PICNIC, Mediamatic en Submarine zijn alledrie sterke voorbeelden van creativiteit in combinatie met industrie. Bekijk hun websites voor een uitgebreid overzicht van de verschillende projecten. Hieronder enkele details uit hun presentaties tijdens Cultuur 3.0.
Picnic, gepresenteerd door festival directeur Monique van Dusseldorp, is uitgegroeid tot een toonaangevende internationale conferentie en, zo bevestigd ook wethouder Carolien Gehrels, een visitekaartje voor Amsterdam op het gebied van nieuwe media en e-cultuur.
Mediamatic directeur Willem Velthoven benadrukt de sociale mogelijkheden van nieuwe media, vooral om juist de nieuwe connecties binnen (en buiten) sectoren te leggen. Een voorbeeld hiervan is Call!, de interventie georganiseerd door Mediamatic tijdens Cultuur 3.0. Door middel van de RFID tag kan je tijdens een conferentie bellen met personen uit je sociale netwerk. Benieuwd wie er bij de Cultuur 3.0 conferentie waren? Via de website van Mediamatic is het opgebouwde netwerk rondom Cultuur 3.0 te zien en te contacten.
Submarine is bekend om zijn crossmedia producties. We zien bijvoorbeeld de documentaire Molotov Ana, volledig gemaakt in Second Life. En daarmee was Submarine de eerste die iets dergelijks deed. Door de grenzen van het media op te zoeken, en versmeltingen te zoeken met bestaande conventies uit de documentaire, worden nieuwe mogelijkheden voor e-cultuur verkend.