Kennis /

Digital Artists' Handbook biedt digitale kunstenaar uitgebreid naslagwerk

interview

— Open Source software biedt de digitale kunstenaar van nu handvaten voor creativiteit die in het verleden niet mogelijk waren, of waar een stevig bedrag voor neergelegd moest worden. Met Audacity, GIMP en Cinellara kan respectievelijk audio, image en video worden ge-edit. Misschien niet op de manier die iemand gewend is, maar wel op manieren die nieuwe conventies en innovatieve resultaten promoten.

Met de komst van het Digital Artists' Handbook (DAH), een initiatief van folly en de Arts Council van Engeland, is er nu een handig en kwalitatief online naslagwerk beschikbaar. Het DAH biedt een up to date en betrouwbare bron voor tools, resources en methodes om te werken met digitale kunst met een sterke focus op FLOSS (Free/Libre Open Source Software).

Het naslagwerk is ontwikkeld door een constante dialoog met artiesten die met technologie werken aan te gaan, maar biedt vooral ook nieuwkomers in de wereld van Open Source software een overzicht van wat er mogelijk is met Open Source software. folly ziet in het gebruik van nieuwe technologie in kunst dan ook veel mogelijkheden om nieuw werk mogelijk te maken, te beleven, en vooral ook te waarderen. Maar om dit mogelijk te maken, is er een goede informatievoorziening nodig over hoe het gebruikt kan worden.

Na het DAH project zien Marloes de Valk en Aymeric Mansoux, van augustus 2007 tot januari 2008 waren zij editors van het DAH, nog nieuwe uitdagingen om kunstenaars met digitale tools te laten werken, en die zitten vooral in de "eerste stap": 'Het leren werken met digitale tools in het algemeen is voor de geïnteresseerde en gemotiveerde mens behoorlijk toegankelijk tegenwoordig. Er zijn veel workshops en cursussen, over het algemeen is de documentatie van software steeds beter en er zijn talloze forums, mailinglists en chatrooms waar je terecht kunt met vragen. Dus als er nog kunstenaars rondlopen die wel graag willen werken met creatieve software maar het toch niet doen, dan zal het aan het ontbreken van het eerste stapje moeten liggen... weten waar je moet beginnen met oriënteren. Wat voor software bestaat er? Wat kun je er concreet mee doen? Hoe begin je met leren? Dit zijn hele basale dingen, die je op een academie of in een studio complex makkelijk met collega's uitwisselt. Maar als je alleen werkt en niet meer studeert, kan het lastig zijn om aan dit soort informatie te komen. Met internet en een zoekmachine kom je een heel eind, als je weet waar je moet beginnen met zoeken. Als je dat niet weet heb je een bron van informatie nodig die al gefilterd is op kwaliteit en bruikbaarheid, kortom, goed advies van een expert. Dat is het uitgangspunt van het Digital Artists' Handbook, om geïnteresseerde kunstenaars een ingang te geven tot een enorm uitgebreid vakgebied, ter oriëntatie en als uitgangspunt om verder te onderzoeken en leren. Het Digital Artists' Handbook beperkt zich niet alleen tot tools en methodes van werken, maar probeert ook een beter begrip te geven over het digitale medium in het algemeen.'

De moeite om de eerste stap te nemen is ook in Nederland zichtbaar. Nog vaak wordt gekozen voor de "illegale" uitweg om bepaalde software toch te kunnen gebruiken. Aan Marloes en Aymeric de vraag wat er specifiek in Nederland gedaan zou kunnen worden om FLOSS te promoten onder kunstenaars: 'Het belangrijkste is dat academies en universiteiten kiezen om ook FLOSS aan te bieden. Dit gebeurt helaas nog veel te weinig. Studenten weten vaak niet eens van het bestaan van alternatieven af. Voor de meesten onder ons geldt jong geleerd oud gedaan, en omschakelen van een vertrouwd systeem naar iets nieuws gaat moeizaam. Daarom is het zo belangrijk dat er in educatie met open source software wordt gewerkt. Het heeft, behalve het uiterst belangrijke lange termijn effect, ook op korte termijn positieve invloed. Een school hoeft geen bakken met geld uit te geven aan het kopen van licenties, en dat geldt automatisch ook voor de studenten na het afstuderen. Het illegaal kopieren van software is o.a. het resultaat van het alleen aanbieden van commerciële software door educatieve instellingen. Als je (ook) hebt leren werken met FLOSS heb je de keuze of je een software licentie koopt, een illegale kopie zoekt of met FLOSS werkt.'

Share

Tags

Facebook comments