Kennis /

How do you do: Crowdsourcing met Boomerang Create

interview

Boomerang Create (foto: Kimberley Spreeuwenberg)

— ​Boomerang Create stelt deelnemers in staat om mee te werken aan opdrachten voor aansprekende bedrijven. 25 november komt Bo The naar How do you do om te praten dit crowdsourcing project.

Crowdsourcing speelt in op de kennis en vaardigheden die schuil gaan achter de anonieme massa van het Internet. Boomerang Create geeft deze unborn/unknown stars een platform en een plek om te stralen. Tijdens How do you do, 25 november op STRP 2011, komt dit onderwerp ook aan bod.

How do you do heeft een praktische insteek waarbij uitgebreid ruimte is om in te gaan op werkprocessen en 'hoe je dingen kunt doen'. Een van de creatieve professionals die je hierover kunt spreken is Bo The.

'Als iemand iets moois bedacht heeft dan geven wij het een podium zodat iedereen het kan zien.'

Bo The vormt samen met Alexander Veltman het brein achter Boomerang Create. Een samenwerking die ooit begon bij ‘spotload’, de voorloper en minder bekende versie van Boomerang Create.

Kimberley Spreeuwenberg ging voor Virtueel Platform bij Boomerang Create op bezoek in hun kantoor, om te achterhalen wat er nodig is voor een succesvol crowdsourcing project en hoe je een netwerk van talentvolle creatieven verzamelt en enthousiast houdt.

Van 0 naar 12000 creatieven
Met het pontje naar Amsterdam Noord, het water volgen, een bruggetje over, de eerste rechts en dan ligt het kantoor van Boomerang op de vijfde verdieping. Een prachtig uitzicht en een gigantische ruimte gevuld met kaarten, olifanten en bierflesjes met de meest uiteenlopende designs. Het blok bureaus in het midden is voor het ‘creatieve team’ van Boomerang Create.

In het kantoor ontmoet ik Bo The, een van de oprichters van Boomerang Create. Bo vertelt enthousiast over het ontstaan van Boomerang Create en waar de valkuilen liggen voor een crowdsourcing project.

“Wij hadden ‘Spotload’ bedacht. Een soort Idols waarbij we met een groot merk reclamebureaus zouden benaderen om een commercial voor deze klant te maken. Zij zouden het concept dan voorleggen aan de klant en een jury, die samen zouden beslissen welk reclamebureau het beste was.”

“Omdat we dit idee niet van de grond kregen hebben we het concept aangepast. Het moesten geen reclamebureaus zijn, maar iedereen mocht meedoen. En in plaats van een televisieprogramma moest het een website zijn. Uiteindelijk is dit Boomerang Create geworden.”

Bo legt uit dat de samenwerking met Boomerang hun de mogelijkheid heeft gegeven om mensen naar deze website te trekken:

“We zijn nu 2,5 jaar bezig. In het begin kende niemand ‘Spotload’, dus waarom en hoe zouden mensen op onze website komen? Toen zijn we in contact gekomen met Boomerang. Zij hadden al een klein online groepje mensen die de Boomerang kaarten bedacht.”

4034
Boomerang Create (foto: Kimberley Spreeuwenberg)

“Wij hebben hierop voortgebouwd en het groter gemaakt. Deze creatieven konden nu niet alleen meewerken aan Boomerangkaarten voor bijvoorbeeld Vaderdag, maar ook andere opdrachten. Wat wij zagen is dat door een relevante vraag te stellen en leuke opdrachten te plaatsen, dit project zich snel online verspreidde en mensen zich aansloten.”

Opdrachten en opdrachtgevers
Bo: “De opdrachtgevers benaderen wij meestal zelf. We leggen dan als een soort reclamebureau uit wat we doen. Hoe dit project een nieuwe manier is om aan creatie te komen. We hebben geen creatief team op kantoor zitten, maar een grote groep creatievelingen online die aan de opdracht werken.’

'We hebben geen creatief team op kantoor zitten, maar een grote groep creatievelingen online die aan de opdracht werken'

Bo geeft aan dat de formulering van de opdracht erg belangrijk is om goede resultaten te krijgen. “We moeten de opdrachtgevers goed begeleiden in het formuleren van de briefing. Vaak sturen we ook halverwege bij. Mensen krijgen twee weken de tijd om iets in te sturen. Na een week kijken we naar de inzendingen samen met de klant en indien nodig passen we de briefing dan aan.”

4033
Boomerang Create (foto: Kimberley Spreeuwenberg)

“Dit is bijvoorbeeld nodig als we een verkeerde tone of voice hebben gebruikt. We hebben een keer gezegd ‘kom met een revolutionaire beeld’. We kregen toen een soort van Che Guevara-achtige communistische beelden. We bedoelde dit revolutionaire niet zo letterlijk, maar als ‘kom met iets vernieuwend’. Je ziet dan dus dat je mensen makkelijk op het verkeerde been kan zetten.”

'Al die communities zijn er wel, maar je kan ze alleen maar bereiken en activeren als je iets relevants hebt.'

Een succesverhaal is een ontwerpopdracht voor kleding van Heineken. Bo: “Wij hadden geen grote verwachtingen van deze opdracht omdat we helemaal niet zoveel kledingontwerpers in ons netwerk hebben. Maar wat wij zagen is dat je veel gedaan kan krijgen met de juiste opdracht en de juiste beloning.”

“De opdracht was, ‘ontwerp kleding geïnspireerd op het merk Heineken en het ontwerp van de winnaars wordt ook echt in productie genomen en getoond op de catwalk tijdens de opening van Fashion Week’. Dit bleek voor kledingontwerpers een geweldige kans te zijn. De verspreiding van deze opdracht ging dus als een lopend vuurtje door het op de juiste blogs uit te zetten. Online zijn al die communities er wel, maar je kan ze alleen maar bereiken en activeren als je iets relevants hebt voor die communities.”

Een dunne lijn tussen commercie en creativiteit
“Onze rol in het netwerk is een heel dun lijntje tussen commercie en creativiteit. Aan de ene kant willen we heel graag ons netwerk bedienen en aan de andere kant willen de klanten natuurlijk zo veel mogelijk werk voor zo min mogelijk geld en zo goed mogelijk werk. Dat is natuurlijk wel een nadeel van crowdsourcing; je zet ontzettend veel mensen aan het werk en je beloond er vaak maar een paar. Met commerciële opdrachten is dat een goede balans zoeken.”

'Het netwerk van creatieven is eigenlijk de waarde van ons bedrijf, die willen we bedienen.'

“We zien ons netwerk vooral als een podium. We hebben bijvoorbeeld ook veel niet commerciële opdrachten puur om goed werk te kunnen laten zien. Hier gebruiken we bijvoorbeeld de kaarten voor, maar ook mediapartners, zoals bijvoorbeeld Pauw en Witteman. Je kan elke dag met je creatie in de schermen bij Pauw en Witteman komen en wij zorgen dat dan ook de credits van degene die dat gemaakt heeft overal vermeld worden.”

Om met de spanning tussen het commerciële aspect en de creatieven om te gaan is vooral communicatie erg belangrijk. Bo: “Op het moment dat iemand zegt ‘wacht eens even dit vind ik niet fair’, dan moeten we altijd boven water krijgen wat er niet fair is. Dus belangrijk is om ook in het begin heel duidelijk te communiceren waar je aan meewerkt en waar het voor gebruikt gaat worden.”

“Verder zijn wij altijd op zoek naar nieuwe manieren om mensen die meedoen te belonen. Als een opdrachtgever bijvoorbeeld op zoek is naar een goede dtp-er, dan weten wij door de opdrachten die we hebben gedaan wie dat goed kunnen. We geven die betaalde opdracht aan diegene die 'em het best kan. Daarna gaan wij er tussenuit, als een soort doorschuifluik.”

Wil je meer weten over de do’s and dont’s van een crowdsourcing project kom dan naar How do you do op 25 november tijdens het STRP festival te Eindhoven.

Auteur en fotograaf: Kimberley Spreeuwenberg

Share

Tags

Facebook comments