Kennis /

Virtueel Platform online jaaroverzicht 2011

achtergrond

How do you do 2011, sessie met Marcus Kayser (foto Sebastiaan Ter Burg)

— In vogelvlucht gaan we door interessante inhoud van Virtueel Platform uit 2011 met onder andere interviews, verslagen, video en publicaties.

​In 2011 besteedde Virtueel Platform onder andere aandacht aan de thema's Media en de Stad en Born Digital Archiving. Met Best Practice worden sterke voorbeelden van e-cultuur gespresenteerd en SPRKR beantwoordde vragen uit het veld. De jaarlijkse HOT100 bracht ook in 2011 de meest getalenteerde kunst, media en technologiestudenten bij elkaar. En makers kwamen bij elkaar op How do you do 2011 tijdens STRP.

3876
HOT100 2011 (foto: c360)

Verder werd er onderzoek gedaan met Virtueel Platform Research en werd het veld in kaart gebracht met Mapping Mediafestivals en de Sectoranalyse E-cultuur. Natuurlijk gebeurde er nog veel meer, hieronder geven we een beknopt overzicht van 2011. Binnenkort verschijnt het Jaaroverzicht 2011 met een volledig overzicht van alle activiteiten.

Thema's

Media en de Stad
Voor Media en de Stad werkt Virtueel Platform nauw samen met The Mobile City en in 2011 werden hiervoor enkele expertbijeenkomsten georganiseerd en publicaties uitgebracht.

De expertbijeenkomst Stad_Spel_Data onderzocht hoe nieuwe media en databeschikbaarheid in de stad bewoners bij hun directe omgeving kunnen betrekken. Aan de expertmeeting deden onder andere kunstenaars, opdrachtgevers, e-cultuur ontwikkelaars en maatschappelijke organisaties mee. Martijn de Waal van The Mobile City schreef een blogpost over de bijeenkomst. Virtueel Platform interviewde sprekers Ekim Tan en Alper Cugun om het onderwerp nog wat verder uit te diepen.

'Volgens ons kunnen e-cultuur makers en instellingen een actieve rol [...] spelen door te helpen bij het onderzoeken en formuleren van kansen en pijnpunten bij stedelijke vraagstukken, en het ontwikkelen van oplossingen' - Uit: Ownership in de Hybride Stad

Tijdens PICNIC organiseerde Virtueel Platform met The Mobile City het panel Future Cities: Designing for Ownership. Hierin wordt de term ownership (of eigenaarschap) neergezet als alternatieve methode voor vormgeving. Hoe kunnen steden worden ontworpen zodat mensen zich er thuis voelen?

3885
Presentatie Ownership PICNIC 2011 (foto: Michel Langendijk)

Deze vraagstelling werd nog verder uitgediept in het onderzoek dat Virtueel Platform en The Mobile City deden in het kader van Virtueel Platform Research, waarvan de publicatie Ownership in de Hybride Stad het resultaat is.

Eerder werd voor Virtueel Platform Research ook onderzoek gedaan naar het werk van Blast Theory, een groep van zeven kunstenaars uit London die live events maken voor theaters, clubs, gallerieen en de straat. Ze vermengen media met de stad en ze zijn innovatief op conceptueel en technologisch gebied.

Born Digital Archiving
Materiaal dat digitaal wordt gemaakt en dus nooit analoog is geweest, vergt een nieuwe manier van archivering. In 2010 deed Virtueel Platform de aftrap om dit onderzoek op gang te brengen met een Archive 2020 conferentie en publicatie. In 2011 werd hierop voortgeborduurd met de expertmeeting Born Digital Art Challenges Preservation, in samenwerking met het NIMk, en de Virtueel Platform Research publicatie Archiving the Digital.

Megan Winget: 'To preserve video games you don’t need to preserve just the code and the possibility to play it, but the whole culture created around it.'

Voor de expertmeeting maakten sprekers Jill Sterret, hoofd Collectie en Conservatie bij het San Francisco Museum of Modern Art, en Megan Winget, onderzoekster aan de University van Texas in Austin, gebruik van het bezoekersprogramma. De publicatie Archiving the Digital gaat verder waar Archive 2020 stopte en kijkt aan de hand van praktische voorbeelden naar mogelijkheden en strategieen voor archivering van software en internetgebaseerde kunst.

E-cultuur en Erfgoed
Tijdens DISH 2011 organiseerde Virtueel Platform een workshop datavisualisatie voor erfgoedprofessionals. In de erfgoedsector is veel informatie beschikbaar, maar hoe kunnen grote databases toegankelijk worden gemaakt voor publiek?

D​atavisualisatie biedt een scala aan kansen voor erfgoedinstellingen om toegang te bieden tot hun collecties, en nieuwe manieren om data, informatie en kennis zichtbaar te maken aan diverse doelgroepen. Datavisualisatie zal in 2012 worden behandeld als thema.

Overige aandachtsgebieden
Virtueel Platform stipte in 2011 een paar ontwikkelingen aan waar door middel van lunchbijeenkomsten verder op in werd gegaan.

De eerste is transmedia. Omdat deze ontwikkeling nieuwe vraagstukken en kansen brengt voor de e-cultuursector, wil Virtueel Platform deze nieuwe manier van werken stimuleren. Op 7 april 2011 werd er samen met MEDIA Desk Nederland een werklunch georganiseerd.

3914
SPRKR - Transmedia workshop

Producenten en instellingen uit het Nederlandse medialandschap kwamen bijeen om te brainstormen over een gezamenlijke agenda om transmediaal werken een stevigere basis in het Nederlandse medialandschap te geven. In 2012 zal Virtueel Platform ook op dit thema verder ingaan.

Ook werd een werklunch georganiseerd rond e-cultuur en theater. De centrale vraag die hierin centraal stond was welke beleidsveranderingen er kunnen plaatsvinden om digitaal vernieuwend theater te bevorderen in Nederland.

Evenementen

How do you do 2011
Voor het eerst werd dit jaar How do you do georganiseerd: de dag voor digitale creatieven. Tijdens kunst- en technologiefestival STRP kwamen meer dan 500 bezoekers en 50 digitale helden bij elkaar tijdens 90 sessies over innovatieve projecten.

Als bezoeker kon je aanschuiven aan een van de tafels waar topcreatieven vertelden over hun maakproces: Post Panic, Daan Roosegaarde, Google, Philips Design, Markus Kayser (Solar Sinter), Fons Schiedon, Boomerang Create, Solid Ventures, Job Joris en Marieke, Richard Vijgen, Ministerie van Nieuwe Dingen, Blender, Peter Kirn, iPawn (Jumbo), Gouden Nica winnaar Danja Vasiliev en vele anderen.

HOT100 2011
De vijfde editie van de HOT100 bracht weer de talenten op het gebied van media, technologie en kunst bij elkaar om te brainstormen over cases van opdrachtgevers. Tijdens deze speciale jubileumeditie werden ook de talenten van voorgaande jaren uitgenodigd.

Ook dit jaar was het PICNIC festival de plek waar de talenten bij elkaar kwamen. Ze gingen in workshops aan de slag met cases van VPRO, Nieuwslab NOS op 3, Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), Boijmans van Beuningen museum, Dropstuff met NIMk, uitgeverij Valiz met het Institute for Network Cultures en Virtueel Platform zelf.

Best Practice

In 2011 is Virtueel Platform begonnen met het presenteren van Best Practice: sterke voorbeelden van e-cultuur. Een verrekijker waarmee je theater kunt spotten, een succesvol gameproject van HKU studenten, 3D-films gemaakt met open source software en de eerste Augmented Reality postzegelreeks, het zijn maar een paar van de inspirerende voorbeelden die met Best Practice worden gepresenteerd.

Floor van Spaendonck in Best Practice #excellente #e-cultuur: 'Voor ons is het laten zien van voorbeelden zonder twijfel de beste manier om e-cultuur uit te leggen.'

Naast de nieuwe website waarin Best Practices een centrale rol hebben, werd ook het boek Best Practice #excellente #e-cultuur gepresenteerd tijdens een Book Buffet. Artikelen in het boek werden geschreven door Syb Groeneveld, Martijn de Waal, Klaas Kuitenbrouwer, Ine Poppe en Annet Dekker.

3656
Best Practice Boeklancering

SPRKR

De dienst SPRKR werd in 2011 gelanceerd om organisaties verder te laten komen met projecten op het gebied van digitale cultuur. Met SPRKR (spreek uit: spreekuur) biedt Virtueel Platform de mogelijkheid om experts constructief mee te laten denken over de ontwikkeling van digitale culturele projecten. Ook was SPRKR aanwezig op Kom je ook? en DISH 2011, om op locatie digitale projecten verder te helpen.

3925
SPRKR tijdens Kom je Ook?

Een van de vragen die SPRKR kreeg was van het FIBER festival: hoe professionaliseer je een nieuw cultureel initiatief? Het FIBER festival is een gloednieuw mini-festival dat in 2011 in het Amsterdamse Trouw-gebouw plaatsvond. Het festival onderzoekt digitale cultuur, maar er wordt ook hard gedanst op electronische muziek. Na een eerste succesvolle editie staan de organisatoren voor een heel herkenbare vraag: hoe professionaliseren we onszelf, zodat we dit vaker kunnen doen?

'Een verzamelaar wil waar voor zijn geld en dus exclusiviteit; zorg ervoor dat je de auteursrechten goed hebt doorgenomen en dat je een uniek werk kan verkopen.' SPRKR advies

Een andere vraag kwam van game-ontwikkelaar Monobanda. Zij vroegen zich af hoe ze als maker van games en mediakunst de kunstmarkt het beste kunnen benaderen. Om deze vraag te beantwoorden heeft Virtueel Platform een bijeenkomst opgezet met twee kunstenaars (Sjoerd en Niki van Monobanda en Daan Roosegaarde van Studio Roosegaarde) en een expert uit de private kunstmarkt: Alexander Strengers (hoofd Kunstcollectie DNB en voorzitter van de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland).

Naast deze vragen werd SPRKR in 2011 ook gebruikt voor kleinere vragen zoals: Wat zijn goede voorbeelden van nieuwe media voor jeugd? Hoe kan sociale media intensiever worden ingezet in een organisatie? Waar vind ik een goede app-bouwer?

Kennis

Wekelijks wordt op de in 2011 gelanceerde website een kennisartikel geplaatst waarin thema's verder worden uitgediept, interviews worden gedaan met sprekers en actuele gebeurtenissen uit het veld worden belicht.

Naar aanleiding van evenementen als How do you do en Stad_Spel_Data werden experts geinterviewd, zodat informatie uit de sessies ook voor een bredere doelgroep beschikbaar is. Zo deelden Richard Vijgen, Blender en Boomerang Create de geheimen van hun maakproces en gingen Alper Cugun en Ekim Tan verder in op participatie in stedelijke omgevingen. Klaas Kuitenbrouwer schreef over de actuele discussie over games en musea.

Internationaal

Op internationaal gebied werd onder andere de publicatie Practice to Policy: International Perspectives uitgebracht. Sinds 1997 is Virtueel Platform actief als beleidspartner in het internationale cultuurveld en deze publicatie borduurt daarop voort. Er wordt verder ingegaan op de gevolgen van digitale technologie in de cultuursector voor beleidontwikkeling.

Het bezoekersprogramma biedt Nederlandse organisatie de mogelijheid om buitenlandse e-cultuurspecialisten uit te nodigen. Ook in 2011 werd dit programma uitgebreid gebruikt. De volledige lijst hiervan is terug te vinden op de virtueelplatform.nl/bezoekersprogramma.

Naast de eerder genoemde Megan Winget en Jill Sterett maakten onder andere Simon Berz, Sputniko, Loic Tallon, Nathalie Bookchin en Lanfranco Aceti gebruik van het programma.

Share

Gerelateerde thema's

Interessante ontwikkelingen die organisatiebreed worden behandeld.

Facebook comments